Na czym polega pozycjonowanie stron (SEO) i dlaczego jest tak ważne?

 

Jak pozycjonować stronę internetową?

 

Czym jest pozycjonowanie strony internetowej w Google?

Według raportu Digital przygotowanego przez firmę Hootsuite w lutym 2022 roku, z Internetu korzysta aż 87% Polaków. Jeśli prowadzisz stronę internetową, w jaki sposób zamierzasz dotrzeć do tak dużej liczby potencjalnych Klientów? Brak pomysłów? Podpowiemy 🙂 Dzięki działaniom, które nazywane są „pozycjonowaniem stron internetowych” Twoja strona trafi na najwyższe pozycje w Google i zapewni Ci większe zyski.

Odkrywamy tajemnice pozycjonowania stron

Z pewnością nieraz słyszałeś o tym terminie i może nawet zastanawiałeś się, czy mógłbyś samodzielnie przeprowadzić takie działanie. Skoro specjaliści ds. Search Engine Optimization (SEO) sobie radzą, a pod ręką masz wujka Google, to co może pójść nie tak? W zasadzie to wszystko. Pozycjonowanie stron internetowych jest skomplikowanym i długotrwałym procesem, dlatego dla Twojej strony lepiej będzie, gdy zajmą się nim profesjonaliści. Dlaczego?

Osoby takie oprócz wykształcenia i specjalistycznej wiedzy, ciągle podnoszą swoje kwalifikacje, chociażby dzięki różnorodnym szkoleniom i nieustannemu śledzeniu zmian w algorytmie Google. Pozycjonowanie stron pod algorytm wyszukiwarki obejmuje grubo ponad 200 czynników. Chcąc podejść do kwestii pozycjonowania zgodnie z wymogami jakie stawiają twórcy najpopularniejszej wyszukiwarki internetowej na  świecie, konieczne okazuje się stałe analizowanie wprowadzanych do algorytmu zmian, mających wpływ na końcowy efekt wszelkich działań.

Ponadto specjaliści ds. SEO posiadają płatne, zaawansowane (i często trudne w obsłudze) narzędzia analityczne, które pozwalają im skuteczniej optymalizować i pozycjonować strony. Jest to więc praca na cały etat, a ty masz już dużo obowiązków związanych z prowadzeniem firmy, prawda?

 

Poznawanie podstaw

Co więc możesz zrobić jako właściciel strony internetowej? Dowiedzieć się, na czym polega optymalizacja strony pod wyszukiwarki i ich pozycjonowanie, a także dlaczego jest ważne dla każdej witryny. Poniższy artykuł możesz potraktować jako kompletny przewodnik po świecie pozycjonowania stron internetowych w wyszukiwarce Google. Dzięki niemu poznasz zawiłe zagadnienia SEO i sam stwierdzisz, że pozycjonowanie stron faktycznie przynosi oczekiwane efekty.

To o tyle ważne, że dynamiczne zmiany, jakie zachodzą obecnie w branży, będą miały duży wpływ na to, jak w przyszłości będzie kształtował charakter prac, obejmujący pozycjonowanie strony w najbliższym czasie. Przykładem może być upowszechnienie się wyszukiwania głosowego w Google, a nade wszystko znaczące zmniejszenie wpływu linków zwrotnych przekładające się na ograniczenie spamu na wyniki wyszukiwania.

 

Na czym polega pozycjonowanie stron internetowych w wynikach wyszukiwania?

Na samym początku odpowiedzmy na pytanie, czym jest pozycjonowanie stron internetowych? Jest to jedna z najpopularniejszych i najbardziej opłacalnych form marketingu. To tak naprawdę to optymalizacja danej witryny pod wyszukiwarki internetowe, które reagują na konkretne słowa kluczowe.

Dzięki takiej optymalizacji dana strona lub podstrona ma szansę znaleźć się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania w najpopularniejszym narzędziu tego typu, jakim jest Google. Na pozycjonowanie stron www składają się działania, które przeprowadzane są zarówno w obrębie danej strony (on site SEO), jak i poza nią (off site SEO).

Można wiec przyjąć, że najogólniej rzecz ujmując, pozycjonowanie stron internetowych ma za zadanie zadbać o to, by były one bardziej widoczne w wynikach wyszukiwania po tym, gdy użytkownik wpisze konkretne słowo kluczowe.

 

Działaniami on site są m.in.

  • poprawny dobór słów kluczowych do pozycjonowanej strony,
  • optymalizowanie elementów znajdujących się na stronie internetowej, celem poprawienia szybkości działania strony,
  • zadbanie o strukturę strony, która będzie przyjazna dla algorytmu Google,
  • pisanie wysokojakościowych treści pomocnych dla Internautów, które dostarczać będą gruntownej wiedzy, także odwołującej się do specjalistycznych badań i statystyk, publikowaniu case study,
  • zadbanie o poprawność kodu strony, czyli usunięcie niepotrzebnych znaków, a także zadbanie o prawidłowe działanie skryptów.

 

Działaniami off site są m.in.

  • link building, czyli pozyskiwanie odnośników z innych wartościowych witryn, które prowadzą do naszej strony w Internecie.

 

Pozycjonowanie – o czym jeszcze warto wiedzieć?

Warto wspomnieć, że pozycjonowanie stron www w Google dotyczy tylko i wyłącznie organicznych wyników wyszukiwania (to właśnie za nie odpowiada indeksowanie wyszukiwarki), a nie płatnych kampanii reklamowych, do których należy m.in. Google Ads (więcej o tych dwóch rodzajach wyników, przeczytasz później). Proces pozycjonowania strony w Google jest długotrwały i złożony. Jest natomiast bardzo opłacalny, ponieważ dzięki wysokiej pozycji strony w wynikach wyszukiwania Google, użytkownik ma pewność, że taka witryna jest bezpieczna, szybko się ładuje, a umieszczone na niej treści będą dla niego przydatne.

Pozycjonowanie strony internetowej jest polecane wszystkim osobom, którym zależy na tym, aby ich strona znalazła się wysoko w wynikach pozycjonowania na konkretne słowa kluczowe i to w dodatku bez konieczności płacenia za reklamy. Zapytasz pewnie, co daje wysoka pozycja strony w wynikach wyszukiwania? Witryny, które znajdują się w TOP10 Google, odnotowują większy ruch na stronie.

Według badań Sistrix i analizie 80 mln słów kluczowych, w pierwszą stronę internetową, wchodzi aż 28,5% użytkowników, w drugą – 15,7%, a w trzecią – 11%. Z kolei według badań Gartnera – aż 1/3 wyników wyszukiwania w Google to kliknięcie w pierwszy wynik. Przyznasz, że liczba zainteresowanych osób spada wraz z miejscem, które zajmuje dana strona. Im więc dana witryna znajduje się niżej, tym mniej internautów ją odwiedza, co z kolei wpływa na niewielki ruch na stronie.

 

Czy warto zdecydować się na pozycjonowanie strony www?

Gdyby nie skuteczne pozycjonowanie, zarówno stron internetowych, jak i sklepów internetowych, witryny znajdowałyby się nisko, przez co wiele użytkowników nie wiedziałoby nawet o ich istnieniu. To z kolei przyczyniałoby się do niskiego ruchu na stronie. Prowadzenie takiej strony byłoby więc mało opłacalne. Jednak nie tylko sama witryna odnotowuje korzyści dzięki wdrożeniu pozycjonowania strony. Efekty widzą również użytkownicy.

Gdy wpisują w wyszukiwarkę Google konkretną frazę, chcą otrzymać na jej temat jak najwięcej informacji. Internauta, pytając: „Czym jest SEO”, chce poznać więc wszystko, co jest istotne w tym temacie. Strony, które przeszły skuteczne pozycjonowanie, mogą mu takich informacji dostarczyć. Pozycjonowanie stron powinien więc rozważyć każdy, komu zależy na dotarciu do jak największej liczby użytkowników, bądź potencjalnych Klientów. Dzięki temu tzw. ruch organiczny na stronie będzie naprawdę wysoki.

Dobrą informacją jest to, że efekty prac przypadających na pozycjonowanie stron w Google, można dokładnie mierzyć, poprzez śledzenie liczby użytkowników, wizyt na stronie i słowa kluczowe. Służą do tego takie narzędzia, jak Google Search Console, Google Analitycs, AnswerThePublic, czy Surfer SEO. Z pomocą przychodzą także inne przyrządy, jak planner słów kluczowych.

Kolejnym zadaniem, które w znaczący sposób może wspomóc pozycjonowanie stron, jest użycie Screaming Frog. Narzędzie to, w darmowej wersji, pozwala na przeanalizowanie do 500 adresów URL każdej strony i wyodrębnienie tym samym umieszczonych w nich mata tagów. Nie jest żadną tajemnicą, że stanowią one jeden z czynników rankingowych wyszukiwarki Google:

  • tytułu,
  • nagłówków,
  • atrybutów „alt” obrazków,
  • linki wewnętrzne,
  • przekierowania na stronie,
  • datę powstania strony,
  • autora treści.

Jednak, aby korzystanie z nich przyniosło oczekiwane efekty w trakcie pozycjonowania, konieczne jest posiadanie fachowej wiedzy dotyczącej zarówno SEO, jak i działania samych narzędzi.

 

Audyt SEO – czym jest i co ma wspólnego z pozycjonowaniem?

Jeśli strona, którą zamierzasz pozycjonować, jest nowa, nie musisz nawet zwracać uwagi na pojęcie, jakim jest audyt SEO. Jeśli jednak rozważasz pozycjonowanie strony, bądź sklepu internetowego, który już przez jakiś czas działa w Internecie, audyt jest niezbędny. Dzięki niemu specjaliści w zakresie działań SEO przeprowadzą dokładną analizę Twojej strony w Internecie, co pozwoli na przygotowanie bardziej skutecznej strategii pozycjonowania. Ta pozwoli odpowiednią wytyczyć ścieżkę i szczegółowo zaplanować kolejne etapy prac.

Audyt SEO pozwoli sprawdzić, na którym miejscu znajduje się dana strona w wynikach wyszukiwania Google. Specjaliści kompleksowo analizują wtedy, jak strona została dobrze zoptymalizowana, czy użyto odpowiednich słów kluczowych, a jeśli nie – zastanawiają się jakie frazy kluczowe warto dodać. Badają również, jaka jest struktura strony, czy posiada odpowiednią nawigację. A także sprawdzają, czy dana witryna posiada linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne (link building).

Pozycjonowanie strony powinno być poprzedzone sprawdzenia sprawdzenie czy:

  • strona otrzymała karę ze strony Google,
  • posiada certyfikat SSL i przekierowanie HTTP/HTTPS,
  • działa przekierowanie adresu www/bez www,
  • strona jest prawidłowo indeksowana,
  • ma czytelny kod,
  • szybko się wczytuje,
  • jest przyjazna dla urządzeń mobilnych,
  • czy i ile podstron jest widocznych w wyszukiwarce Google,
  • posiada uzupełnione metatagi, atrybuty obrazków i prawidłowe nagłówki,
  • tworzy przyjazne adresy,
  • ustawione zostały linki kanoniczne,
  • jaki posiada profil linków i czy posiada zepsute linki wewnętrzne.

 

Jakie czynności podejmują firmy SEO w celu pozycjonowania stron www?

Wiesz już, czym na czym polega pozycjonowanie, kiedy warto z niego skorzystać, a także czym jest audyt SEO. Kolejnym krokiem będzie przeprowadzenie optymalizacji danej strony, zarówno pod kątem technicznym, jak i wizualnym. Dzięki niej witryny uzyskują lepsze indeksowanie Google, co z kolei wpływa na ich wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania.

Niewątpliwie na aspekt ten składa się także wdrożenia o prawidłowy format kodu, nieodpadający za wyświetlanie stron w wyszukiwarce Google. Pozycjonowanie stron będzie możliwe wyłącznie, jeśli żaden element kodu nie blokuje działania robotów indeksujących. Prawidłowe ustawiania w tym zakresie powinny przyjąć formę: „index/follow”. Dzięki ich zastosowaniu robot dostaje sygnał, że może indeksować witrynę w wnukach wyszukiwania i dodatkowo podążając za umieszczonymi na niej linkami. Jakakolwiek odstępstwa od normy mogą sprowadzić na stronę problemy.

 

Linkowanie wewnętrzne

Linkowanie wewnętrzne w coraz większym stopniu oddziałuje na skuteczne pozycjonowanie strony. Odpowiednio wdrożone hiperłącza w obrębie jej treści i menu ułatwiają robotom poruszanie się po stronie i indeksowanie nowych treści. Warto więc zadbać o to, by zbudować sieć odsyłaczy nie tylko do innych podstron (w tym bloga firmowego), ale również istniejących w obrębie strony kategorii.

Linki mające przekierowywać do innych podstron warto umieszczać w rożnych miejscach strony. Najczęstszą formą bogato tworzonej sieci odsyłaczy na stronie jest menu. Nie wolno jednak zapominać o tym, by linkować także pomiędzy artykułami publikowanymi na stronie. Dzięki nim można upiec dwie pieczenie przy jednym ogniu: znacząco poprawić możliwość poruszania się po witrynie odwiedzającym i zadbać o to by roboty Google mogły sprawie przechodzić na kolejne podstrony i indeksować ich treść. Stanowi też receptę na przeciwdziałanie kanibalizację słów kluczowych, gdyż jasno wskazuje na najważniejszą treść z danego zakresu.

Rzetelne przeprowadzenia audytu SEO wymaga także zgromadzenia jak największej ilości danych dotyczących strony internetowej konkurencji. Gruntowna analiza znajdujących się na niej treści i prowadzących do niej linków pozwoli na wdrożenie skutecznej strategii pozycjonowania.

Największą moc posiadają linki, które widoczne są na każdej podstronie serwisu, czyli te wychodzące z menu głównego i stopki. Kolejnymi w kolejce są te wychodzące bezpośrednio z artykułów umieszczonych na stronie. Tzw. odnosili śródtekstowe powinny jednak prowadzić do treści ściśle pozadziwiane tematycznie z treścią, z których wychodzą.

 

Linkowanie wewnętrzne w sklepach internetowych

W odróżnieniu od stron firmowych i blogów sklepy internetowe powinny wykazywać inną strukturą linków wewnętrznych. Główną oś tworzą w nich bowiem kategorie produktów. I to właśnie do tych podstron powinny prowadzić odsyłacze.

Warto więc tworzyć powiązanie pomiędzy kategoriami, zarówno równoległymi, jak i nadrzędnymi. Pożyteczną rolę pełnia także linki wiodące do innych produktów stanowiących asortyment sklepu.

 

Sekrety pliku robots.txt

Definiując termin „indeksacja” należy przede wszystkim zwrócić uwagę na to, że odpowiada on za dodawania stron do indeksu wyszukiwarki. Jej wdrażanie umożliwia znajdujący się na serwerze plik robots.txt. To jak dobrze strona będzie indeksować się w wyszukiwarce Google, wprost wypływa z zamieszczonych tam reguł. Wśród nich znajdują się ustawienia dotyczące zezwolenia na indeksowanie danych podstron i blokujące crawlerom dostęp do nich. Patrząc z czysto technicznego punktu widzenia, plik robots.txt jest pierwszym, jaki jest analizowany przez wyszukiwarkę Google.

Roboty Google działają bowiem non stop, pozwalając na ujęcie w rejestrze stale dodawanych podstron. Dzięki temu mamy do czynienia z niekończąca się procedurą aktualizowania pozycji w SERP-ach, czyli ukazujących się użytkownikom wynikach wyszukiwania.

 

Blokowanie podstron, a pozycjonowanie stron

Ale to nie koniec zadania, jakie przewidzieli dla tej czynności twórcy algorytmu. Jak wspomniano, dostęp do poszczególnych podstron można zablokować. Wykorzystywanie jest to głównie przy treściach, nieprzekazujących ważnych z dla niej informacji, przykładowo regulaminów konkursów i podstrony z polityką prywatności.

Warto korzystać z tej możliwości, mając na uwadze, iż tempo indeksowania mocno rozbudowanych stron, może trwać bardzo długo. Zadbanie o to, by tylko najważniejsze podstrony znalazły się w indeksie, pozwala osiągnąć lesze efekty w trakcie pozycjonowania stron internetowych.

Na tym etapie warto wspomnieć o jeszcze jednej kwestii. Niektóre osoby używają zamiennie pojęć, jakimi są „SEO” oraz „pozycjonowanie”. Musisz wiedzieć, że między tymi dwoma terminami istnieje różnica. Działania SEO to tak naprawdę optymalizacja obejmująca treści na stronie, jej strukturę oraz kod. Z kolei pozycjonowanie strony w Google polega na przeprowadzeniu wspomnianych wcześniej działań SEO (i jeszcze) zadbanie o Content Marketing, link building oraz analitykę internetową. SEO jest więc jednym z wielu czynników, które wchodzą w skład pozycjonowania strony. Nie używaj więc terminów „SEO” i „pozycjonowanie” zamiennie, ponieważ istnieje między nimi różnica.

 

Działania on site (prowadzone w obrębie danej strony)

Struktura strony

Prawidłowa architektura całej strony jest niezwykle ważna w momencie wprowadzania strategii pozycjonowania (zarówno dla robotów Google, jak i dla internautów). Odpowiednia struktura sprawia, że i algorytm i użytkownicy mogą szybko dotrzeć do danej strony. Na układ stron składa się m.in. występowanie podstron, a także sposób rozmieszczenia treści, tak by pozycjonowanie mogło przebiegać efektywnie.

Niezbędne jest także zadbanie o to, by każda strona posiadała tzw. przyjazny adres, który nie tylko będzie tworzył logiczne wyrażenia, a nie ciąg przypadkowych znaków. Ważne by jasno wskazywał, w jakim miejscu strony akurat przebywa. Przyjazne adresy URL są przede wszystkim zrozumiałe i krótkie. Niezbędne jest w nich zawarcie fraz kluczowych, na jakie strona ma być pozycjonowana, przy czym należy pamiętać o zachowaniu naturalności. Chęć upchnięcia fraz możne skutkować karą od Google.

Interesującą kwestią jest także to, jak wyszukiwarka radzi sobie z wielkością liter w adresach URL. Okazuje się, że ścieżka adresowa, rozpoczynająca się od wielkiej litery powoduje, że dochodzi do stworzenie dwóch innych adresów internetowych, implikujących powstawanie błędów 404.

Publikując na stronie nowe teksty trzeba pamiętać, by ujmować w nich tzw. dewizy, które przyjmują postać krótszej linii, niż tradycyjny myślnik. Wykorzystywanie go pozwala robotom indeksującym w lepszy sposób zrozumieć znacznie wyrazów.

Wszystkie te działania nazywane są optymalizacją techniczną. Jej przeprowadzenie pozwala dokonać potrzebnych zmian w całej strukturze kodu strony internetowej. W związku z tym wymaga przyjrzenia się tego, jaką formę otrzymały, takie elementy, jak linki wewnętrzne i przekierowania, mające przełożenie na efekty pozycjonowania.

 

Treści na stronie

Treści na stronie internetowej pełnią bardzo ważną funkcję w aspekcie pozycjonowania. To, w jakim stopniu została przygotowana, ma aktualnie decydujące znaczenie na to, jakie strony wyświetlają się Internautom. Za ich tworzenie odpowiada wspomniany wcześniej Content Marketing. Jakość oraz ilość treści, wpływają na wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania Google. Dlatego, jeśli Twoja strona internetowa nie zawiera wystarczająco dużej ilości treści, warto ją uzupełnić.

Niezmiernie ważne jest przy tym to, by tworzyć interesujące teksty dla ludzi, a nie robotów indeksujących. Artykuły na każdej podstronie powinny powinny być napisane językiem dostosowanym do konkretnej grupy odbiorców. Dobrą wiadomością jest to, że treści można rozwijać w nieskończoność. Zawsze znajdzie się bowiem jakiś sposób na inne podjęcie tematu uzupełnienie go o nowe dane. W ostateczności można postawić na inne spojrzenie na daną kwestię.

 

Nowe podejście do tworzenia artykułów

Nowe podejście do tworzenia treści i tym samym pozycjonowania stron wymaga prowadzenia bloga i publikowania na nim długich, oryginalnych artykułów, które pozwalają autorowi na głębsze wejście w temat. Tego rodzaju taktyka pozwoli dopasować witrynę co nowych wymagań SEO zakładających, iż użytkownik powinien opuścić stronę dopiero po tym, jak zostanie wyposażony w całą potrzebną mu wiedzę. Publikowanie na blogu treści pozwala dotrzeć do właściwego grona ludzi, którzy mogą być zainteresowania produktami lub usługami firmy.

Z punktu widzenia pozycjonowania strony internetowej blog jest więc idealnym narzędziem, pozwalającym przyciągać ruch na stronę. Świadectwo dobrym treściom wystawia to, że po dobrym zoptymalizowaniu są widoczne w wynikach wyszukiwania, po wpisaniu innego słowa kluczowego, niż to ściśle dopasowanego do artykułu. Tego typu naturalne pokrycie fraz, pozwala mocno zwiększyć widoczność strony.

Dodatkowo pozwoli to na wydłużenie czasu, jaki użytkownik spędza na stronie, przeglądając treści. A, że stanowi to jeden z czynników rankingowych Google, warto mocno się na tym skupić, planując to, jak przebiegać będzie pozycjonowanie stron. Wartość tę można zwiększyć, ograniczając tzw. współczynnik odrzuceń, czyli liczbę wizyt, w trakcie których użytkownik nie podejmują na stronie żadnych działań.

To, jaką pozycję w wyszukiwarce osiągnie strona, determinuje również ścisłe dopasowanie treści do podjętego w danym artykule tematu. Zbyt duże odejście od motywu przewodniego tekstu, może sprawić, że wyszukiwarka Google uzna, iż treść wprowadza użytkownika w błąd i co za tym idzie, jest dla niego nieprzydatna.

 

Jak prowadzić bloga firmowego?

Jak ognia należy unikać powielania tekstów już istniejących w Internecie. Wyłapanie duplikujących się treści przez algorytm, stanowi główne zagrożenie w trakcie dla pozycji strony w wyszukiwarce. Przygotowanie nowych oryginalnych, artykułów pozwala zwiększać jej autorytet, a tym samym wpływać na pozytywny wizerunek firmy.

Posiadający aspiracje znalezienia się wysoko w wynikach wyszukiwarki Google muszą zdać sobie sprawę, że pozycjonowanie stron polega także na dokładnym planowaniu treści. W jej trakcie pożądane jest przeanalizowanie tego, co może być najbardziej interesujące dla użytkowników z grupy docelowej i treści, którymi dysponuje już konkurencja.

Blog firmowy jest też doskonałym narzędziem, do tego, by móc pozyskiwać naturalne oraz co istotne darmowe linki. Wystarczy, że użytkownik podzieli się z i innymi Internautami treścią, która pozwoliła mu rozwiązać problem. Aby jednak było to możliwe publikowane na nim artykuły powinny przyjąć formę poradników i tekstów w których będzie się roić od przydatnych i oryginalnych historii.

Newralgiczne jest przy tym właściwe zaplanowanie kalendarza publikacji. Warto w tym momencie zastosować manewr, jakim jest przemyślenie tematów które podejmowane będą w tekstach. Da to asumpt do regularnego dzielenia się wartościowymi informacjami. A z czasem może się okazać, że wiele pomysłów zainspirowanych będzie wiadomościami zwrotnymi od czytelników.

Interesująca opcją, o ile jest to możliwe, jest także skoncentrowaniu się publikowaniu:

  • wyczerpujących poradników,
  • recenzji oferowanych produktów lub usług,
  • tworzenie list typu „10 najlepszych…”,
  • redagowania artykułów odpowiadających na pytania: „Dlaczego…?”, „Jak…?”, „Kiedy…?”, itp.

 

W jaki sposób Google ocenia treści?

Aby prawidłowo przygotować treści na stronę internetową wypada wiedzieć, czym kieruje się algorytm, oceniający ich jakość. Najbardziej istotnym jej składnikiem jest, wspominana tu już unikalność. Ma ona znaczenie zarówno w samej esencji treści, czyli w kolejnych akapitach, jak i w momencie formułowania tytułu artykułu i jego kolejnych nagłówków.

Przystępując do pisania artykułu na stronę, warto choćby pobieżnie zapoznać się z, wyświetlającymi się aktualnie najwyżej, opracowaniami. Pozwoli to zrozumieć do czego należy dążyć, by strona wyświetlała się równie wysoko.

Tworząc algorytm doniosłą rolę przypisano również temu, by tekst był odpowiednio sformatowany i wolny od błędów. Dotyczy to zarówno klasycznych literówek, błędów ortograficznych i stylistycznych.

W aspekcie szczegółowych tekstów odnoszących się do jakiegoś skrawka wiedzy, niezbędne jest zadbanie o to, by nie figurowały w nich rażące biedy merytoryczne. Treść zawierająca wiele nieścisłości jest karana przez Google, jako nie posiadająca dużej wartości.

 

Wygląd ma znaczenie

Prócz dostarczenia czytelnikowi jak największy poziom wartości merytorycznej tekstu, konieczne jest zadbanie o właściwą prezencję tekstu. Bardzo pomaga w tym wyróżnienie najważniejszych zdań i wyrazów poprzez ich pogrubienie.

Gdy roboty Google zobaczą, że Twoja witryna posiada dużo opisów, uzna ją za wartościową dla użytkowników, a co za tym idzie – zadba o jej wysokie miejsce w wyszukiwarce. Oczywiście należy pamiętać o estetycznym wyglądzie danej strony internetowej. Treści na stronie nie mogą więc jej zdominować.

Jak wcześniej wspomnieliśmy, skuteczne pozycjonowanie stron www zależy nie tylko od ilości treści na stronie, ale również od jej jakości. Pamiętaj, aby nie powielać tego samego tekstu w obrębie jednej strony w Google. Zadbaj przede wszystkim o ich różnorodność. Ta kwestia również wpływa na pozycję witryny w wynikach wyszukiwania. Na bieżąco modyfikuj treści na stronie, a także dodawaj nowe wpisy i używaj wartościowych słów kluczowych. Świeża i dopasowana do odbiorców treść może znacząco poprawić wrażenia użytkownika, i tym samym poprawić rankingu witryny w wyszukiwarce Google. Zadbaj więc o wartościowy Content Marketing.

Oprócz samego użycia fraz kluczowych, wymagania SEO sprawiają, że konieczne jest zadbanie także o inne elementy, które wpływają na estetykę strony internetowej. Może to być wyróżnienie istotnych fragmentów w tekście, stosowanie zdjęć, czy list wypunktowań. Zarówno dobór odpowiednich słów kluczowych, jak i wcześniej wspomniane zabiegi sprawią, że pozycjonowanie stron przyniesie oczekiwane efekty.

 

Pozycjonowanie stron – najnowsze wymagania

Aktualizacja Google pod nazwą Helpful Content sprawiła, że strony posiadające dobrej jakości treści są wyświetlane wyżej w wynikach wyszukiwania. Wymagają one od autorów ujęcia tego, do nurtuje użytkowników, a zarazem stanowi przewagę konkurencyjną firmy. Warto w tym miejscu wspomnieć, że jednocześnie trzeba dbać o to, by były stale aktualizowane.

Nie bez znaczenia pozostaje fakt, iż dodanie większej ilości dobrej treści na witrynę pozwala jednocześnie indeksować wyszukiwarce Google więcej podstron. A to przekłada się na pozycjonowanie, zwiększając widoczność strony w Internecie, czyli liczbę słów na jakie witryna wysoko wyświetla się w SERP-ach.

Dobra wiadomością jest to, że wartość, jakie niesie pozycjonowanie strony internetowej, stale można zwiększyć. Niezwykle pomocne jest w tym przypadku tej jest położenie nacisku na publikowanie wartościowych artykułów – poradników na konkretne tematy. Im więcej znajdzie się w nich nowych, niepublikowanych dotąd informacji, także w formie szczegółowych danych, tym większa szansa na to, że wyszukiwarka uzna je za bardziej odpowiadające intencji użytkownika.

Warto przy tym skupić się na tym, by treści przyjęły taką formę, która zapewni aktualność przez dłuższy czas, bądź da pole do rozwijania jej w przyszłości. Przy pozycjonowaniu stron warto skupić na tym, by przyjęły one także formę tekstów odpowiadających na zadanie w jego tytule pytanie, ponieważ ludzie często wpisują w wyszukiwarce takie frazy.

 

Strategie tworzenia treści

Jedna ze strategii tworzenia najlepszych treści na stronę internetową i tym samym pozycjonowania stron www, polega na porównywaniu ich z tym z tymi witrynami, które zdobyły dużą naturalnych linków. Stworzenie lepszych artykułów, oferujących większą wiedzę, a jednocześnie zrozumiałych dla każdego odbiorcy, zapewne pomoże osiągnąć cel, jakim jest poprawa pozycji strony w wyszukiwarce.

Godnym uwagi jest fakt, że chcąc odpowiednio optymalizować stronę pod wyszukiwarkę, koniecznie jest usunięcie z witryny opublikowanych na niej treści, które nie spełniają najnowszych standardów wyszukiwarki Google. Dokonać można tego edytując plik robots.txt i eliminując strony, które nie powinny być indeksowane.

Jest to o tyle ważne z punktu widzenia SEO, że Google w coraz większym stopniu rozumie kontekst zapytania i intencje, jakimi kieruje się użytkownik. Tym sposobem wyświetla poszukującym informacji w sieci najbardziej dopasowane i konkretne wyniki.

 

Użycie słów kluczowych

Frazy kluczowe, znane również jako słowa kluczowe, pełnią bardzo ważną funkcję w aspekcie SEO i pozycjonowaniu stron. Są to kilkuwyrazowe zwroty opisujące działalność danej strony w Google. Użytkownicy wpisujący określone hasło do wyszukiwarek internetowych, korzystają właśnie ze słów kluczowych.

Witryna, która (zdaniem wyszukiwarki Google) posiada wystarczającą ilość słów kluczowych, umieści ją na wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania. Trafne dopasowanie słów kluczowych, sprawia że uzna ją jako przydatną dla użytkowników, bądź potencjalnych Klientów. Konieczność dopasowania strony do intencji użytkownika wymaga tego, by słowa kluczowe były dokładne. Zbyt ogólne nie wniosą wiele do pozycjonowania strony internetowej. Pamiętaj więc, aby słowa kluczowe, których użyjesz były precyzyjnie dobrane.

Słowa kluczowe mają ogromny wpływ na SEO i pozycjonowanie stron. To właśnie frazy kluczowe odpowiadają za pozyskanie potencjalnych Klientów. Ponadto to m.in. od słów kluczowych zależy, czy dany użytkownik zobaczy Twoją stronę w wynikach wyszukiwania, czy też nie.

Nie wolno zapominać o tym, że algorytm Google coraz lepiej rozumie ludzki język. W efekcie coraz dokładniej rozpoznaje powiązania semantyczne. Oznacza to, że wyszukiwarka dopasowuje strony, także do ich pokrewnych wyrażeń, będących synonimami słowa kluczowego.

 

Rodzaje słów kluczowych

Stały rozwój branży SEO doprowadził do powstania nowych terminów, dzięki którym definiowane są różne typy fraz kluczowych.

Najpowszechniej w użyciu występują składające się z jednego lub dwóch wyrazów frazy fat head. Z racji swej ogólności uniemożliwiają one w zasadnie poznanie intencji użytkownika. Przez to też generują najmniejszy współczynnik konwersji stronom internetowym.

Słowa kluczowe chunky middle, to już wyrażenia składające się z dwóch lub trzech wyrazów. Mimo większej precyzji tak wpisane w wyszukiwarkę Google słowo, nie daje ostatecznej szansy na wskazanie użytkownikowi najpełniej dopasowanej treści. Wciąż nie wskazuje bowiem, celu jakim kieruje się osoba szukająca informacji; tego, czy chodzi jej o pozyskanie prostej informacji, a może dokonanie zakupu

Niezmiernie ważne jest nie zaniedbywać przy tym tworzenia artykułów, które będą zredagowane pod tzw. długi ogon. Co to oznacza? Użytkownicy korzystając z wyszukiwarki Google, coraz często szukają konkretnych produktów i usług, co znajduje odzwierciedlenie w bardziej złożonych frazach. Przykładem może być choćby wpisane w Google zapytanie: „czerwony sweter męski na zimę”.

Słowa kluczowe tego typu pozwalają wesprzeć proces pozycjonowania strony, na mniej konkurencyjne wyrażenia. Zredagowanie odpowiednio precyzyjnego i unikalnego opisu pozwoli lepiej dostosować treść do pytania i tym samym wspomóc zajęcie lepszej pozycji. Docelowo najmocniej przekłada się na dokonanie zakupu w sklepie online.

Podsumowując, frazy kluczowe najogólniej można podzielić na:

  • sprzedażowe – zwierają w treści konkretny produkt,
  • informacyjne – opisują pytania i problemu użytkowników,
  • brandowe – składa się na nie nazwa firmy bądź marki,
  • lokalne – uwzględniające nazwę miasta, tudzież regionu, w jakim działa organizacja,

 

Dobór słów kluczowych

Przeprowadzanie dokładnej analizy słów kluczowych jest pod katem tego, na jakie zapytania powinna być widoczna strona w wynikach wyszukiwania Google, stanowi podstawowy aspekt SEO.

Chcąc dokładnie określić na jakie frazy strona powinna pojawiać się wysoko w wynikach organicznych, najprościej będzie wyszczególnić wszystkie produkty i usługi, jakie oferuje na co dzień firma. Nie można jednak koncentrować się wyłącznie na tym, gdyż znacznie ważniejsze w kontekście SEO jest to, by poznać wyrażenia, jakimi posługują się użytkownicy.

Do tego przyda Ci się ważne narzędzie SEO, jakim jest narzędzie Google Search Console, Planer słów kluczowych Google Ads o Keyword Tool. Dzięki czemu podejrzeć można na jakie frazy wyświetla się strona i jaki ruch dzięki nim ściąga. A także jak wielka konkurencja w ich obrębie występuje.

Najprostszym sposobem na poznanie popularności słów kluczowych, o czym wielu zapomina jest, wpisanie ich w pasek wyszukiwarki i sugerowanie się jej podpowiedziami 🙂

 

Jak poddać analizie słowa kluczowe?

Dokonanie szczegółowej analizy słów kluczowych, jest szczególnym elementem działań SEO. Pozycjonowanie stron na wyrazy, które są najbardziej konkurencyjne, w wielu przypadkach, jest niczym innym niż marnowaniem środków i czasu.

Poziom popularności i konkurencji, z jaką trzeba się zmierzyć planując działania składające się na tworzenie treści stron i linkowania ma pierwszorzędna znaczenie.

Bez dwóch zdań należy także przypatrzeć się temu, czy w działalność branży wpisana jest sezonowość. Pociąga ona za sobą znaczne wahania popularności danej frazy na przestrzeni roku. Wzrosty i spadki, w zależności od określonej pory roku, czy występujących zdarzeń to normalne zjawisko w całym biznesie. Monitorowanie to, jak zmienia się częstotliwość wyszukiwania fraz w wyszukiwarce, jest możliwe dzięki narzędziu Google Trends.

Niezbędne jest również kierowanie się także tym, jak wielka konkurencja panuje na określone wyrażenia. Im ona mniejsza, tym łatwiej szybkiej będzie można osiągnąć satysfakcjonujące rezultaty. Porządne przeprowadzona analiza konkurenci powinna zawierać informacje o:

  • samej branży,
  • liczbie rywalizujących firm,
  • poziomie stron i wdrożonego na niego SEO.

 

Nagłówki

Samo użycie słów kluczowych i unikalne treści niestety nie wystarczą, aby skutecznie pozycjonować stronę. Kolejną ważną kwestią (z punktu widzenia pozycjonowania stron www), jest stosowanie nagłówków – H1, H2 oraz H3, które pozwalają usystematyzować publikowany na stronie artykuł i wyznaczyć główną jego strukturę.

Stosowanie dobrze dobranych nagłówków ma niebagatelnie znaczenie w trakcie pozycjonowania strony internetowej. Ułatwiają zrozumienie każdej strony przez roboty indeksujące, a jednocześnie wpływają na lepszą czytelność.

Dzięki nim użytkownik może dowiedzieć się, jakiej tematyce została poświęcona dana strona internetowa i, czy warto ją przeczytać. Ponadto nagłówki pozwalają rozdzielić dużą ilość tekstu na mniejsze bloki. Dzięki temu prostemu zabiegowi, treści na stronie będą bardziej przyjazne dla użytkownika, a zarazem spełniać standardy SEO.

Warto przy tym stosować krótkie wyrażenia, które zarówno wyszukiwarka, jak i użytkownicy będzie w stanie dobrze zrozumieć. Należy jednak pamiętać o tym, by nie upychać w nich na siłę słów kluczowych w formie jedno, czy dwu-zdaniowych określeń. Tego typu działanie nosi znamiona upychania fraz, co skutkować może karą od Google.

 

Tytuł – najważniejszy nagłówek

Nagłówek H1 jest najistotniejszy w pozycjonowaniu stron www. To tak naprawdę tytuł danej strony w Google. Aby pozycjonowanie stron było bardziej efektywne, możesz w nim użyć słów kluczowych. Ważne jest przy tym zadbanie o ich różnorodność, w związku z czym koniecznie jest ich odmienianie. Wszystkie nagłówki, które znajdą się na Twojej stronie powinny być unikalne. To również wpłynie na skuteczne pozycjonowanie stron.

 

Stosowanie nagłówków na podstronach

Nagłówki H2-H6 są mniej ważne z punktu widzenia pozycjonowania strony w wynikach wyszukiwania. Niemniej, powinny zostać umieszczona na każdej podstronie. Służą one do rozdzielania tekstu na konkretne sekcje po to, by był on bardziej czytelny i łatwiejszy do zrozumienia. Mimo dostępu do aż 6 rodzajów nagłówków, wiele tekstów posiada jedynie nagłówki H1-H3. Pamiętaj, że nagłówek H2 oznacza kolejne (tak samo ważne) punkty artykułu umieszczonego na danej stronie.

W nagłówkach H2-H6 również możesz umieścić słowa kluczowe, tak ważnie w kontekście zadbania o SEO. Ich występowanie także ma wpływ na wysokie pozycje strony w wynikach wyszukiwania Google. Pamiętaj jednak, aby stosować je naturalnie i nie przesadzić z ilością fraz kluczowych, ponieważ tekst ma być przede wszystkim czytelny na użytkownika. Dzięki odpowiednim nagłówkom, możesz więc skutecznie pozycjonować stronę internetową.

 

Wpływ menu na pozycjonowanie stron

Szczególne znacznie w dziedzinie dostosowywania strony do wymagań wyszukiwarki jest prawidłowo wdrożone menu strony. Ich elementem jest tzw. breadcrumbs, czyli menu okruszkowe.

Jego zadaniem jest maksymalnie uproszczenie struktury nawigacyjnej w witrynie. Dzięki poznaniu całej ścieżki, jaką porusza się człowiek może kontrolować, w jakim miejscu strony aktualnie się znajdują.

Wyliczając korzyści płynące z jego zastosowania podkreślić trzeba, że wyszukiwarki chętnie z niego korzystają. Podążające za nim roboty przyczyniają się do lepszej indeksacji strony i zwiększa jej widoczność, poprzez podniesienia pozycji w Google.

 

Spis treści – ważny element strony internetowej

Stawiając na pierwszym miejscu doświadczenie użytkownika, warto publikować na stronie treści zgodne ze standardami przyjaznego SEO. Ma to znaczenie zwłaszcza, jeśli stawiamy na długie formy. W tym przypadku na pozycjonowanie strony w Google nakłada się także taki element, jak spis treści artykułu.

Wynika to z faktu, iż użytkownicy chcąc jak najszybciej znajdować interesujące ich informacje, tylko skanują tekst wzrokiem. Wczytywanie się w treść jest dla nich zbyt czasochłonne. Z tego powodu nie warto ich zmuszać do zapoznania się z całym artykułem. Praktycznym sposobem na zatrzymanie ich uwagi jest wstawianie na samej górze spisu treści, pozwalającego przewinąć artykuł do pożądanego fragmentu.

Tego rodzaju funkcjonalność wpływa na poprawę czytelności i stanowi ważny aspekt wpływający na SEO i pozycjonowanie strony. Jeśli dodamy do tego, że w spis treści składa się, w zasadzie, z przydzielonych podstronie nagłówków, otrzymujemy pełny profil jego niebagatelnego znaczenia.

 

Meta title – tytuł strony internetowej

Opisy meta to bardzo ważny czynnik wpływający na jakość SEO strony i to jak przebiegać będzie jej pozycjonowanie witryny w Google. Meta title jest widoczny zarówno w wynikach wyszukiwania, jak i w nazwie karty. W tytule strony dopuszcza się użycie słów kluczowych. Warto zadbać również o to, by zapewniał unikalność witrynie. Tytuł ten nie powinien być jednak dłuższy niż 70 znaków.

Jeśli meta title przekroczył 70 znaków, w wynikach wyszukiwania będzie widoczna tylko jego część. Pamiętaj o tej kwestii, gdy wymyślasz tytuł strony i zamieszczasz w nim frazy kluczowe, w kontekście działań SEO. Ma on spore przełożenie na współczynnik lokalności linku do strony w wyszukiwarce, gdyż pojawia się na pasku przeglądarki. W związku z tym ilość jego znaków również wpływa na to, czy pozycjonowanie stron jest wystarczająco dobre, czy też nie.

Interesująco w tym świetle przedstawiają się doniesienia z samej firmy Google, która już w 2021 r. przyznała, że algorytm może samodzielnie może zmienić wyświetlaną nazwę strony, jeśli uzna, że w lepszy sposób opisuje on jej zawartość.

 

Meta description – opis strony internetowej

W wynikach wyszukiwania oprócz tytułu strony, możemy zobaczyć jej opis. Pamiętaj, że nie może on przekraczać 156 znaków. Zadbanie o SEO i pozycjonowanie strony również zależy od tego wydawałoby się mało istotnego czynniku.

Opis ten jest dostępny zarówno dla użytkowników, jak i dla algorytmu wyszukiwarki Google. W wynikach wyszukiwania przeczytać go można wodząc wzrokiem to, co znajduje się pod nagłówkiem z tytułem witryny. Użytkownicy mogą dzięki niemu dowiedzieć się, jaką działalność prowadzisz oraz, czy warto wejść na Twoją stronę.

Warto tutaj użyć odpowiednich słów kluczowych, bądź zastosować zwroty Call To Action (skłaniające do podjęcia jakiegoś działania, np. Sprawdź, Zobacz, Przekonaj się). Zasadniczo, jak podają specjaliści z firmy Google, nie ma bezpośredniego przełożenia na czynności pozycjonowania strony.

 

Opisy kategorii

Budując stronę internetową, która ma być przyjazna dla wyszukiwarki i tym samym łatwa do pozycjonowania, konieczne jest zadbanie o właściwy opis kategorii.

Dodawanie ich na stronie www powala wzbogacić ją w oczach robotów Google. Stanowią okazje do naturalnego zaprezentowania w nich słów kluczowych, także tych odpowiadających za pozyskiwanie ruchu z długiego ogona.

Dodatkowo systemy zarządzania treścią dają także szansę na zawarcie w nim nagłówków, które chętnie skanowane są przez roboty. A z racji tego, że widoczne są także dla Klientów sklepu internetowego, tworzą dodatkowe miejsce, w którym można języka korzy sci uzupełnionego o elementy perswazyjne.

 

Jak powinien w wyglądać prawidłowy opis kategorii?

Okazuje się, że zastosowania kilku prostych trików pozytywnie wpływa na kwestie SEO strony. Po pierwsze warto poświęcić więcej czasu na jego zredagowanie. Nadanie mu unikalności jest podstawowym celem. Wzbogacenia go słowami kluczowymi także jest pożądane.

W kontekście opisów kategorii trzeba pamiętać o tym, by nie stosować tych samych fraz do kilku opisów. Najlepiej by słowa kluczowe dostosować do każdej osobnej kategorii i podkategorii.

Istnieją mocne przesłanki ku temu, by wypełnione były nagłówkami. Pozwoli to zadbać o odpowiednią hierarchię opisów i tym samym łatwość zrozumienia ich przez roboty indeksujące.

Mimo iż tworzenie opisów kategorii wydaje się żmudną czynnością, warto przeprowadzić to skrupulatnie. Dodatkowym znakiem dla wyszukiwarki Google będzie odpowiednie sformatowanie tekstu. Użycie pogrubień i kursywy sprawi, że można będzie w nich położyć nacisk na najważniejsze części.

 

Tworzenie opisów produktów

Chcąc znaleźć się w czubie wyników wyszukiwania w przypadku sklepu internetowego, optymalizacja strony powinna koncentrować się na zredagowaniu odpowiednich opisów sprzedawanych produktów.

Notki te niewątpliwie tworzą ważny punkt w procesie tworzenia całej strategii SEO. Skuteczne pozycjonowanie stron sklepów internetowych wymaga ukazywania w opisach nie tylko najistotniejszych wiadomości i parametrów, ale i użycia odrobiny perswazji. Pozwoli to wpłynąć na poprawę konwersji i co za tym idzie zysków.

Podobnie jak w innych przypadkach stanowią obierając sensowny kierunek działań należy kierować się umiejętnym stosowaniem fraz. Nieodzowne jest w tym przypadku używanie nazw samych produktów, ich rozmiarów i kolorów, czy nazw producentów. Tworzenie opisów produktów podlegać musi tym samym regułom, co innych tekstów na stronach internetowych. Cechować je więc powinna unikalność.

Pamiętać przy tym trzeba, że opisy konstruuje się dla klientów. Pisząc je należy trafić bezpośrednio w ich potrzeby, pamiętając o dostosowaniu do nich języka i uwzględnianiu pełni ich korzyści. Rzeczowe, odpowiadające na pytania klientów treści, zaprezentować trzeba czytelników w przyjazny sposób. Unikanie długich zdań i takich akapitów, dodatkowo nieprzedzielonych nagłówkami odstrasza użytkowników.

 

Najczęściej zadawane pytania

To, jakie pozycje w wynikach wyszukiwania zajmuje strona internetowa w Google, uzależnione jest również od różnorodności zamieszczanych na niej treści. Działania SEO wymagają uprzedniego przeprowadzenia analizy i wyboru tematów, które warto poruszyć, tworząc teksty ekspercie, zawierające propozycje rozwiązania konkretnego problemu. Jasne i wyczerpujące odniesienie się do tematu może przyjąć różne formy.

Dobrym pomysłem, wspomagającym pozycjonowanie strony jest wprowadzenie na stronie bardzo popularnej w sieci sekcji FAQ. Umiejętne skomponowanie artykułów w formie pytań i odpowiedzi, pozwoli podnieść standard SEO praktycznie każdej witryny.

 

Optymalizacja grafik na stronie

Ma szczególne znaczenie w przypadku wdrażana przyjaznego SEO i pozycjonowania sklepów internetowych. Prócz walorów informacyjnych i estetycznych pełnią ważną funkcję, pozwalającą podnieść pozycję strony sklepu internetowego w wyszukiwarce Google. Dobrze zwizualizowany produkt i usługa jest czynnikiem pomagającym w podjęciu decyzji zakupowej.

Siłą rzeczy, główne działania w tym zakresie, zakładają optymalizowanie wszelkich zdjęć, w tym także ich odpowiednią kompresję. Osiągnąć to można za sprawą nadania plikom odpowiednich nazw oraz zadbania o opis alternatywny, ujęty w znaczniku „alt”. Dzięki nim Google może „przeczytać” obrazek i dopasować go w trakcie przeszukiwania wyników graficznych do konkretnego słowa kluczowego. Dlatego bardzo istotne jest w tym przypadku przestrzeganie wszystkich zasad poprawnej ortografii i gramatyki, gdyż ma to przełożenie na efekty pozycjonowania.

Chcąc poprawnie pozycjonować stronę za pomocą umieszczonych na niej zdjęć i grafik, zadbać należy o dopasowanie ich nazw i wspomnianych atrybutów alt, do fraz kluczowych, na jakie wyświetlana ma być witryna. Powinien on więc przyjąć jak najbardziej konkretną formę, a przy tym brzmieć naturalnie. Przyjęło się, że powinien zawierać on ok. 100 znaków.

Podobnie, jak w kwestii artykułów publikowanych na stronie, również w kontekście obrazków przestrzegać należy unikalności jego opisu. Odnosi się to zwłaszcza do ilustracji zamieszczanych przy produktach w sklepach online.

 

Przystosowanie strony do urządzeń mobilnych

Dobre pozycjonowanie strony zależy również od tego czynniku. Większość użytkowników do przeglądania Internetu, korzysta z telefonów, bądź tabletów. Po wpisaniu odpowiednich słów kluczowych, w wyszukiwarce pojawiają się strony, które zostały najlepiej spozycjonowane pod urządzenia mobilne. Mało tego Google wdrożyło wdrożyło zasadę „mobile first” oznaczającą, iż najpierw skanuje strony pod wyświetlania mobilne.

Użytkownik, który wpisze określone słowa kluczowe w wyszukiwarkę, wejdzie w daną witrynę i zobaczy, że nie jest ona dostosowana do wyświetlania na urządzeniach mobilnych, zrezygnuje z jej dalszego przeglądania.

Najprawdopodobniej uzna Twoją stronę za mało profesjonalną. Dlatego, w kontekście przestrzegania najwyższych standardów pozycjonowania i szeroko rozumianego SEO, warto więc zadbać, aby struktura strony była przystosowana do wyświetlania na urządzeniach mobilnych. Łatwo sprawdzić to można korzystając z narzędzia Google Search Console. W ostateczności jednak najlepiej stworzyć osobną wersję witryny responsywnej.

 

Bezpieczeństwo strony

Aby skutecznie wdrażać zasady poprawnego SEO i pozycjonować stronę, należy zadbać o posiadanie przez nią certyfikatu SSL. Z punktu widzenia użytkowników, taka witryna jest bezpieczna. Mają więc pewność, że strona pozwala zachować poufność danych użytkowników, takich jak: loginy, hasła, czy numery kart kredytowych, które dzięki temu systemowi nigdzie nie wyciekną.

Zaobserwowano, że strony, które posiadają certyfikat SSL pozwalający szyfrować dane, które są wysyłane i odbierana na linii serwer-użytkownik. Dzięki temu strony internetowe go stosujące znajdują się wyżej w wynikach wyszukiwania, niż strony, na których on nie występuje. Certyfikat, będący uzupełnieniem protokołu HTTPS odpowiada za efektywne działania w obszarze SEO, w tym pozycjonowanie strony bądź sklepu internetowego.

SSL przyczynia się również do zwiększenia ruchu na stronie i podniesienia konwersji, ponieważ internauci ufają takiej witrynie i chętniej ją przeglądają, bądź dokonują zakupów. Co więcej, niektóre przeglądarki otrzymując sygnał, iż na danej stronie nie wdrożono certyfikatu SSL, wyświetlają alarmujący komunikat o tym, że poprzez witrynę hakerzy mogą wykraść dane użytkowników.

Nawiązując jeszcze do protokołu HTTPS, jego użycie pozwala na skuteczne szyfrowanie danych. W związku z wprowadzeniem przepisów RODO kwestia ta stanowi podstawowy czynnik zabezpieczający właściciela strony przed odpowiedzialnością karną.

 

Wpływ certyfikatu SSL na pozycjonowanie strony

Firma Google ustalając pozycje stron w swoim indeksie, bierze pod uwagę, czy jest ona prawidłowo zabezpieczona tym protokołem. Oficjalnie uznała go za czynnik rankingowy już w 2014 r.

Pozwala przekonać użytkowników o tym, że odwiedzanie witryny nie będzie miało żadnych negatywnych konsekwencji dotyczących bezpieczeństwa użytkownika. To z kolei przekłada się na długość wizyt w witrynie.

Dodatkową kwestią, o której warto wspomnieć, jest to, że jego prawidłowe zaimplementowanie na stronie, stwarza okazję do wdrożenia wersji AMP strony. System ten zmniejsza na czas ładowania strony, co wpływa na poprawę pozycji strony w wyszukiwarce.

 

Szybkość ładowania strony

Niektórzy użytkownicy nie są zbyt cierpliwi. Większość internautów, którzy będą musieli długo czekać na otwarcie się danej strony, po prostu z niej zrezygnują. Czasami należy dokonać zmian w jej obrębie po to, aby czas ładowania danej strony był szybszy.

Co ciekawe – czas wczytywania strony www również wpływa na jej wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania. Jeśli więc chcesz, aby pozycjonowanie strony www przyniosło oczekiwane rezultaty, zwróć uwagę na to, jak szybko ładuje się Twoja strona. W szczególności trzeba zadbać o poprawę aspektów wywołujących największe opóźnienia we wczytywaniu. Okazuje się, że witryna, która zajmuje pierwsze miejsce w wynikach wyszukiwania wyświetla się już po 1,65 sekundy

O tym, że należy skrupulatnie zadbać o ten aspekt funkcjonowania strony internetowej, dowodzi spostrzeżenie, iż słabe tempo ładowania witryny, może mieć wpływ na jej wolną indeksację. I to zarówno w momencie pierwszego skanowania przez roboty, jak i późniejszego odświeżania statusu stron.

Szybkość ładowania strony ograniczają głównie za duże grafiki i obrazy, zwłaszcza jeśli nie zostały poddane skompresowaniu, a także niepotrzebnie dodane skrypty i wtyczki. Winę ponoszą wszelkie również błędy występujące w kodzie strony, stające na drodze do przetwarzania strony.

 

Coral Vitals Web

Wdrożenie Coral Vitals Web, czyli podstawowych wskaźników internetowych pozwoliło na wprowadzenie trzech nowych wskaźników dotyczących jakości strony. Mają one wpływ na jej pozycjonowanie. Pozwalają one badać to, jakie wrażenie czerpie użytkownik z wizyty na stronie i dotyczą tego:

  • jak szybko witryna adaptuje się do zmian zachodzących w trakcie przewijania i wejścia na podstronę,
  • jak szybko ładuje obrazy z niskim priorytetem, a następnie zmienia go na większy,
  • czy strona zawiera elementy blokujące jej renderowanie.

To, jak szybko strony ładują się na rożnych urządzaniach, sprawdzić można wykorzystując do tego darmowe narzędzie Google PageSpeed Insight. Pozwala ono błyskawicznie dokonywać przeglądu wczytywania witryn. Co więcej po zweryfikowaniu wartości, generuje wynik SEO strony zarówno do ich wersji na komputery, jak i urządzenia mobilne. Publikowane przez oprogramowanie raporty, dzięki precyzyjnemu wskazaniu występujących problemów, pozwalają sprawnie wdrożyć potrzebne zmiany i tym samym prowadzić skuteczne pozycjonowanie strony w Google.

 

Google stosuje kilka wskaźników mierzących szybkość strony:

  • czas reakcji serwera – określa czas, jaki mija od wysłania zapytania przez przeglądarkę, lub bezpośredniego wejścia na stronę do odebrania pierwszego bajtu danych,
  • czas pełnego załadowania kodu HTML – jest czasem załadowania samego kodu strony, bez stylów CSS i elementów wizualnych,
  • czas pojawienia się pierwszej treści (FCP) – określa tempo przetwarzania pierwszego elementu treści, czyli pojawianie się czegokolwiek na stronie,
  • czas załadowania największego elementu na stronie (LCP); wg wytycznych Google nie powinien przekraczać 2,5 sek.,
  • stabilność wizualna (CLS) – stanowi czas, w jakim przemieszczają się widoczne już elementy witryny; nie powinno to zająć więcej niż 0,01 sek.,
  • czas reakcji na pierwszą interakcję (FID) – mierzy okres, jaki dzieli pojawianie się na ekranie urządzania interfejsu strony od osiągnięcia jej pełnej interaktywności; powinno to zająć nie więcej niż 100 ms.

Zidentyfikowanie i pozbycie się ewentualnych błędnych adresów URL

Do takich błędów, mających duży wpływ na pozycjonowanie, może należeć m.in. obecność niedziałających linków wewnętrznych i zewnętrznych, kanibalizacja słów kluczowych, czy duplikacja treści na stronie. W pierwszym z przypadków warto przeprowadzić analizę za pomocą crawlera np. Screaming Frog, wyłapując je i przekierowując na właściwy adres docelowy.

Z kolei przy kanibalizacji słów kluczowych, mamy do czynienia z sytuacją, w której kilka podstron jest zoptymalizowanych pod jedno słowo kluczowe. Co to oznacza w praktyce? Użytkownik wpisuje w Google pewne słowa kluczowe. W wynikach wyszukiwania, zamiast strony głównej widzi mniej znaczącą podstronę. Czasami dochodzi do sytuacji, w której określone strony www znajdują się w TOP10 Google, po czym spadają nawet na 30-ste pozycje. Wszystko przez to, że Google nie wie, którą stronę ma wyświetlić. Należy więc pamiętać o precyzyjnym i unikalnym doborze słów kluczowych, a także nieoptymalizowaniu tego samego słowa kluczowego pod kilka podstron.

Kanibalizacja treści jest również pochodną nieprawidłowej konfiguracji architektury strony. Podobne brzmienie nazw kategorii i tagów, a także powielanie tekstu w wielu linkach wewnętrznych, powoduje wprowadzanie wyszukiwarki w błąd. Dzięki takiemu rozwiązaniu pozycjonowanie stron www będzie bardziej efektywne.

 

Podstawowe zasady tworzenia adresów URL

Zasady SEO mówią także, że żaden z adresów URL strony nie powinien posiadać znaków szczególnych (np. $, &), znaków polskich (np. ą, ż), czy rozdzieleń słów kluczowych (bo takie mogą wystąpić w adresie URL) za pomocą myślnika, bądź spacji. Prawidłowość adresów URL ma bardzo duży wpływ na pozycjonowanie strony internetowej.

Jeśli zmieniasz, bądź usuwasz adres URL swojej strony, pamiętaj o przekierowaniu 301, dzięki którym internauci trafią na bieżącą podstronę. Pozwoli to uniknąć sytuacji, w której użytkownicy po wpisaniu błędnego adresu i wyświetleniu im tego komunikatu przez wyszukiwarkę natychmiast opuszczą stronę.

Przekierowanie 301 zapewnia też dodatkowy walor. Pozwala uniknąć duplikowania treści, gdyż pozwala zapobiec indeksacji pierwszego adresu i zapewniania spójności. Ujmując rzecz najprościej, podstrona taka będzie pojawiała się w wynikach użytkowania pod jednym adresem.

Drugim z często stosowanych mechanizmów w trakcie działań z zakresu SEO jest używanie przekierowania 302. Co to takiego? W dużej mierze wszystko odbywa się tak samo, jak wspomniano wyżej, z tą różnicą że procedura ta jest ograniczona w czasie. Tymczasowe przekierowanie stosuje się w momencie wprowadzania większych zmian w witrynie, na przykład w przypadku konieczności wyłączeniu jakiegoś produktu z oferty sklepu internetowego.

 

Eliminacja błędów

W trakcie tworzenia przekierowań niezbędne jest uwzględnienie wówczas także tzw. zjawiska trailing slash. Dotyczy on sytuacji, w której dochodzi do zduplikowania adresów z użyciem popularnego ukośnika (/). Dbając o jakość w obrębie pozycjonowania witryny, należy uczynić wszystko, by wyszukiwarka Google nie zakwalifikowała duplikacji podstron. Jeśli to jednak nastąpi administrator powinien zastosować odpowiednie przekierowania, dokonując zmian w pliku .htaccess dodając do niego odpowiednie komendy.

Zadbaj również o to, aby użytkownicy, którzy wchodzą na Twoją stronę nie napotkali błędu 404. Pojawia się on w sytuacji, w której adres danej strony jest zmieniony, bądź usunięty, a właściciel strony nie zadbał o przekierowanie 301. Błąd 404 wpływa więc negatywnie na SEO i skuteczne pozycjonowanie strony www w Google.

Ma to związek z tym, że użytkownik, który już zobaczy daną witrynę w wynikach wyszukiwania i w nią wejdzie, niestety nie zobaczy treści, które go interesują. Potrzebne dane do dokonania przeglądu strony i wdrożenia niezbędnych poprawek znaleźć można w Google Search Console.

 

Jak ważna jest mapa strony w aspekcie pozycjonowania?

Szukając informacji na temat tego, jak pozycjonować stronę w wyszukiwarce Google prędzej czy później zainteresowani tą tematyką, trafiają na kwestię dotyczącą mapy witryny. Jej stworzenie i dodanie do Google Search Console jest najważniejszym etapem działań, powalających na prawidłowe indeksowania całej strony w wynikach wyszukiwania.

Śmiało uznać może, że bez tego nie będzie możliwe zadbanie o poprawę widoczności. W związku z tym już na pierwszym etapie pozycjonowania danej witryny należy prawidłowo ją wygenerować. Istotnym aspektem jest także to, by przyjęła ona format .xml.

Szukając informacji na temat tego, jak pozycjonować stronę w wyszukiwarce Google prędzej czy później zainteresowani tą tematyką, trafiają na kwestię dotyczącą mapy witryny. Jej stworzenie i dodanie do Google Search Console jest najważniejszym etapem działań, powalających na prawidłowe indeksowania całej strony w wynikach wyszukiwania.

 

Poprawianie widoczności witryny

Śmiało uznać może, że bez tego nie będzie możliwe zadbanie o poprawę widoczności. W związku z tym już na pierwszym etapie pozycjonowania danej witryny należy prawidłowo ją wygenerować. Istotnym aspektem jest także to, by przyjęła ona format .xml.

Ujęcie w pliku mapy witryny wszystkich adresów ULS podstron w znaczący sposób wpływa na lepsze pozycjonowanie strony. Umożliwia to robotom crawlującym zapoznanie się ze wszystkimi adresami w obrębie strony www. Wyraźnie więc widać, że nie mogą obyć się bez niej sklepy internetowe oraz bardzo rozbudowane portale internetowe.

Mapa strony ma ściśle określoną strukturę, która opiera się na konkretnym standardzie. Uwzględnia on załączenie w niej trzech niezbędnych znaczników, odwołujących się do zestawu adresów ze znacznikami , informacji dotyczących każdego konkretnego adresu i lokalizacji podstrony, w którym umieszczany jest pełny adres, z uwzględnieniem protokoły, czyli https.

 

Tworzenie pliku mapy witryny

Poprawne stworzenie pliku, zawierającego wszystkie adresy URL strony, gwarantuje skorzystanie z dedykowanych narzędzi, zwanych generatorami map witryn. Korzystając z CMS-a, czyli z systemu zarządzania treścią zadanie to wykonać można z łatwością. Pamiętać jednak trzeba, aby po wygenerowaniu pliku przesłać go do odpowiedniego katalogu na serwerze strony. W przypadku, kiedy zawiera ona wszystkie istniejące adresy powinna trafić do folderu głównego.

Kolejną czynnością powinno być poinformowanie wyszukiwarki Google o istnieniu mapy strony. Najlepiej skorzystać wówczas z Google Search Console. Inny wariant stanowi ręczne zamieszczanie adresu, pod którym jest ona dostępna na serwerze, w pliku robots.txt.

Mapa strony ma ściśle określoną strukturę, która opiera się na konkretnym standardzie. Uwzględnia on załączenie w niej trzech niezbędnych znaczników, odwołujących się do zestawu adresów ze znacznikami , informacji dotyczących każdego konkretnego adresu i lokalizacji podstrony, w którym umieszczany jest pełny adres, z uwzględnieniem protokoły, czyli https.

 

Działania off site (prowadzone poza daną stroną)

Link building

Czasy, w których najistotniejszym czynnikiem w procesie pozycjonowania strony w wyszukiwarce Google była wyłącznie ilość linków prowadzących do stron, bezpowrotnie minęły. Mimo tego, biorąc pod uwagę działania off site, link building stanowi ważny aspekt budowania widoczności stron w Internecie.

Czym jednak tak naprawdę jest link? Definicyjnie stanowi element nawigacji, pozwalający przejść z jednego dokumentu elektronicznego do drugiego. Kluczem do prawidłowego wdrażania linkowania jest zadbanie wysoką jakość odsyłaczy prowadzących do strony. Algorytm Google zwraca baczną uwagę, na jakiej stronie został on zamieszczony, skrupulatnie badając jej autorytet, tekst zakotłowania i atrybut, jaki mu nadano.

Jedną z głównych właściwości linków jest to, że potrafią one przekazywać moc domeny, z której wychodzą, domenie, do której prowadzą. Przy czym potrafi to robić nie tylko zawarty w tzw. kotwicy wyraz, ale także grafika, której kliknięcie przenosi użytkownika na inny adres URL.

 

Atrybuty linków

Dzięki linkom Twoja strony mają szansę dotrzeć do większej ilości użytkowników dzięki wyszukiwarce Google. A jak wiadomo, więcej użytkowników, to większy ruch na stronie. Linki możemy podzielić na dwa rodzaje: dofollow oraz nofollow, które są przypisane do znaczników HTML. Dofollow oraz nofollow instruują roboty, czy mają podążać za danym linkiem, czy też nie. Trochę informatyki nie zaszkodziło 🙂

Pierwsze z nich podnoszą wartość danej witryny w oczach Google. Roboty indeksujące wyszukiwarki Google wiedzą, że mają odwiedzić taką stronę, ponieważ jest godna zaufania i zawiera wartościowe treści. Atrybut dofollow stanowi domyślnie ustawienie odsyłaczy.

Z kolei linki nofollow nie podnoszą wartości Twojej strony i nie wpływają tak mocno na jej miejsce w wynikach wyszukiwania. Dla robotów Google, atrybut nofollow oznacza, że nie muszą wchodzić w taką stronę. Linki tego typu są automatycznie dodawane na forach, czy blogach. Nofollow nie są więc aż tak ważne, jak dofollow. Pamiętać należy jednak o tym, że pozytywnie wpływają na różnorodność linkowania. Co więcej nowa aktualizacja „Link Spam Update” nakazuje wykorzystywanie ich w trakcie pozyskiwania odnośników z publikowanych tekstów gościnnych.

Innym atrybutem linków nad którymi warto się pochylić jest „sponsored”. Wytyczne Google jasno wskazują na to, że powinien być stosowany w przypadku zdobywania linków z treści promocyjnych, jak i z programów afiliacyjnych.

Ostatnim z identyfikatorów, jakiemu warto się przyjrzeć, jest bezsprzecznie „usg”. Odnosi się on to wszystkich link ów, jakie użytkownicy umieszcza w komentarzach i biorąc udział w dyskusjach na rozmaitych forach internetowych.

 

Jak prawidłowo linkować stronę?

Istnieje kilka metod na wdrożenie tego elementu pozycjonowania. Pierwszą z nich jest tworzenie wartościowych treści, które zainteresują użytkownika na tyle, że sam postanowi udostępnić Twoją stronę. Możesz również zdecydować się na współpracę z właścicielem, który działa w Twojej branży, bądź okolicy. Pamiętaj jednak, aby strony internetowe, na których umieszczasz linki prowadzące do Twojej strony były wiarygodne i powiązane z tematyką witryny, gdyż to na nich opiera się całe SEO.

Nie warto jednak z nich rezygnować, ponieważ jednym z aż 200 czynników, który wpływa na pozycjonowanie stron internetowych jest różnorodność linków. Dlatego pozycjonowanie powinno uwzględniać posiadanie oby rodzajów linków, aby algorytm Google stwierdził, że podjęte przez Ciebie działania off site są prawidłowe.

 

Stosowanie anchorów

Pozyskiwanie skutecznych linków do strony powinno uwzględniać podstawowe zasady, pozwalające dodać tej procedurze większej skuteczności. Zadbać o to można wykorzystując do tego odpowiednie słowa, pod które podpinany jest następnie odsyłacz, prowadzący do pozycjonowanej strony.

Anchor tekst lub jak kto woli tekst zakotwiczania, powinien jasno komunikować osobie odwiedzającej stronie, dokąd prowadzi konkretny link, tzn. jaką tematykę ona zawiera. Dokładne ich dopasowanie pozwala wyszukiwarce na wyświetlanie lepszych wyników wyszukiwania.

Sugerowana długość tekstu linka nie powinna przekraczać 60 znaków. Dłuższe wyrażenia sprawiają, że wyszukiwarka ma problem ze zrozumieniem tematu linkowanej strony.

Pozycjonowanie stron internetowych wymaga jednak w tym aspekcie dbałości o szczegóły. Ważne jest wiec to, by słowo tworzące teksty linków były przede wszystkim naturalne. Tym samym upowszechniło się korzystanie w trakcie budowania profilu linków z następujących odsyłaczy:

  • exact match – nieodmieniona i ścisłe dopasowana do witryny fraza kluczowa; jest najbardziej ryzykowna z uwagi na możliwość nałożenia filtra przez Google,
  • partial match – zawiera słowo kluczowe, jednak w formie odmienionej, dopasowanej do kontekstu danego artykułu, z którego wychodzi,
  • zero match – słowa, które nakłonić mają Internautę do wejścia na stronę typu: „Wejdź”, „Sprawdź”, „Zajrzyj”, „Tutaj”,
  • brand – stanowiący nazwę firmy lub domeny z której korzysta,
  • adres URL – zawiera po prostu „czysty” link do strony, czyli https://przykladowastrona.pl,
  • link mieszany – anchor tworzy komplikację powyższych możliwości,

 

Uważaj na linkowanie – pozycjonowanie stron w Google na nowych zasadach

Ostatnia, niezwykle ważna aktualizacja algorytmu Google nazwana przez tę firmę „Link Spam Update” zmieniała zasady pozycjonowania stron. System wykorzystujący sztuczną inteligencję i pozwala oceniać ograniczy przyrost linków do strony. Zakończona w okolicach połowy stycznia 2023 roku aktualizacja, pozwala wykrywać nie tylko spam, ale także witryny kupujące i sprzedające linki na masowa skalę.

Dzięki niej algorytm neutralizuje lub pozwala na nieuwzględnianie odsyłaczy do strony, uznanych za bezwartościowe. Co ważne, za takie uważane są również te, które prowadzą z miejsc nie powiązanych tematycznie z pozycjonowaną witryną. Surowo traktowane są tzw. linki spamerskie, pochodzące z for internetowych i komentarzy pod artykułami w rożnego rodzaju serwisach, a które nie wnoszą nic nowego do dyskusji w Internecie.

Jaki, że algorytm Google śledzi wnikliwie śledzi również czas w jakim następuje przyrost linków do strony, należy brać także pod uwagę to, w jakim w całej sieci przybywa linków prowadzących do konkretnej witryny. Tym samym linkbuilding, jako esencja działań przypadających na SEO i przebieg pozycjonowania stał się procesem, wymagającym rzetelnego dbania o naturalny wzrost liczby odsyłaczy.

 

Naturalne pozyskiwanie linków

Nowe zasady SEO sprawiają, że skutecznie pozycjonowanie strony opiera się na pozyskiwaniu linków w sposób naturalny, zgodny z wytycznymi firmy Google. Działania te określają pozyskiwanie odesłań tworzonych przez Internautów, chcących podzielić się wartościowa wiedzą z innymi.

Obejmują strategię budowania profilu linków poprzez wpisy gościnne i artykuły sponsorowane pozwalające poszerzyć grono odbiorców, a zarazem budować wizerunek eksperta w swojej branży. Pozwoli to uwiarygodnić odsyłacz do strony w oczach wyszukiwarki.

Istotne jest więc to, by artykuły eksperckie docierały do odpowiedniej grupy docelowej, zainteresowanej daną tematyką. Powinno to przebiegać w taki sposób, by pozyskiwać linki ze strony źródeł o wysokim autorytecie, w których łatwo dostrzec powiązanie tematyczne z linkowaną witryną.

Witryny na których miały by zostać publikowane takie treści, muszą się cieszyć dużą renomą. Pociąga to za sobą konieczność zadbania przez właściciela, administratora strony o wyższy poziom współczynnika klikalności (CTR) i konwersji, mających bezpośrednie przełożenie na zyski.

Planując pozyskiwanie linków do strony warto rozpocząć od analizy konkurencji. Da to możliwość sprecyzowania tego, jakie linki i skąd należy pozyskiwać, by pozycjonowanie strony było skuteczne. Aby zająć lepszą pozycję w wyszukiwarce trzeba uwzględnić jaką wartość one przedstawiają. Tym samym przyjrzeć się trzeba jakości linkujących stron i tego, ile odnośników z nich wychodzi. Dzięki temu wyciągać można wnioski o tym, jaki autorytet w oczach Gogole zbudowała sobie domena, z której chcemy pozyskać link. Największe mają te do których prowadzi wiele dobrej jakości linków, a jednocześnie mają ograniczają profil linków wychodzących.

Kwintesencją budowy idealnego linkowania jest różnorodność. Wynika to z tego, że każdy kolejny link pozyskany z tj samej domeny ma mniejsza moc. Google ogranicza w ten sposób do minimum nieuczciwe manipulowanie wynikami wyszukiwania.

 

Zasada EAT

Specjaliści Google zwrócili niedawno uwagę na to, że Google honorował będzie strony, których treści cechować się będą wysokim poziomem eksperckości, autorytatywności i wiarygodności. Tak zwana zasada EAT, z miejsca stała się jednym z najważniejszych czynników wpływających na pozycjonowanie witryn. Zapewnienie większej wartości czytelnikom i odbiorcom artykułów, treści graficznych i wideo, przekładać się będzie na lepsze zapewnienie im możliwych rozwiązań trapiącego ich problemu.

Chcąc osiągnąć dobre efekty pozycjonowania stron w Google, należy przestrzegać dobrych praktyk SEO, polegających głównie na publikowaniu wartościowych i przydatnych treści. Istotne, by powstrzymywać się przy tym od upychania fraz kluczowych w tekstach. Większy nacisk należny położyć na to, by zadbać o jak najlepsze doświadczenia użytkownika, umożliwiając mu łatwe poruszanie się po stronie i dbając o szybkość jej działania.

 

Jak długo czeka się na efekty pozycjonowania stron internetowych?

Widoczność stron w Google, czyli skuteczność działań SEO, badana jest zazwyczaj poprzez monitorowania ich pozycji na wybrane słowa kluczowe, w konkretnych przedziałach. Przyjęło się, że obserwuje się ich pozycję w TOP 3, TOP 10, TOP 20 i TOP 50. Przy czym największą wartość mają strony znajdujące się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania.

Regularne sprawdzanie tego, jakim miejscu ukazuje się strona, to jedne z głównych zadań z zakresu pozycjonowania. Trzymanie ręki na pulsie, pozwala na szybkę reakcję w momencie zintensyfikowania działań konkurentów, czy też optymalizacji budżetu.

Pogorszenie pozycji strony w Google wymaga weryfikacji podjętych wcześniej prac z zakresu SEO i powiązania go również z ruchem w witrynie i generowania wysokiej konwersji. Każda zmiana pozycji, czy to poprawienie, czy obniżenie pozycji ma konkretny powód, wynikający z działań online i offsite.

 

Efekty pozycjonowania stron internetowych zależą od:

  • przyjętej strategii SEO i pozycjonowania stron w Google,
  • czy Twoja firma planuje działalność na terenie całego państwa, czy może w obrębie danego regionu (jeśli w obrębie regionu – należy wprowadzić pozycjonowanie lokalne),
  • wieku danej strony internetowej,
  • autorytetu strony internetowej,
  • ilości stron indeksowanych przez Googlebota,
  • użytych fraz kluczowych,
  • strategii treści na stronie internetowej,
  • struktury strony internetowej,
  • linków prowadzących do danej strony internetowej.

Najczęściej stosowaną techniką SEO w trakcie dążenia do poprawy pozycji stron w wyszukiwarce Google, jest zwiększenie słów kluczowych, na jakie pojawiać się powinna witryna. Prowadzi do do konieczności przygotowania odpowiednich tekstów i zadbanie o wysoki poziom indeksacji stron.

 

Czy Twoja strona była wcześniej pozycjonowana?

Aby można był wdrożyć pozycjonowanie stron internetowych konieczne jednak najpierw umieszczenie strony w wyszukiwarce. Proces ten zwany jest indeksowaniem i przebiega w trakcie skanowania treści dostępnych w Internecie i podążania odwiedzania za linkami do kolejnych witryn.

Warto również zwrócić uwagę na fakt, czy dana strona internetowa była kiedykolwiek pozycjonowana. Jeśli wcześniej nie podejmowano żadnych działań SEO, bądź optymalizacyjnych (on site lub off site), strona jest nowa i w dodatku nie znajduje się na niej dużo treści, pierwsze efekty mogą być widoczne już po 2 miesiącach. Po upływie tego czasu, powinieneś zaobserwować zwiększony ruch na stronie dzięki Google.

Jednak, z reguły pozycjonowanie stron www wymaga cierpliwości i na kolejne jego efekty, będziesz musiał poczekać od 10-14 miesięcy. W tym czasie, osoby specjalizujące się w zakresie działań SEO zajmują się treściami występującymi na danej witrynie oraz wdrażają link building.

Co ciekawe – badania Ahrefs potwierdziły, że strona która nigdy wcześniej nie była indeksowana, pojawi się w pierwszych wynikach wyszukiwania Google dopiero po roku czasu.

 

Pozycjonowanie lokalne – czym jest?

Pozycjonowanie lokalne dotyczy przede wszystkim małych sklepów internetowych, które chcą się rozwijać w obrębie konkretnego rynku. Sklepy takie nie konkurują z firmami z całej Polski, a jedynie z tymi znajdującymi się w ich pobliżu. Skuteczne pozycjonowanie stron internetowych stwarza realną szansę na pozyskanie nowych Klientów.

Podobnie, jak w przypadku ogólnego pozycjonowania strony, tak i w warunkach chęci poprawy jej pozycji na frazy lokalne niebagatelne znacznie ma przeprowadzenia analizy słów kluczowych i poprawne ich zastosowanie w opisie strony i jej treści.

Aby pozycjonowanie lokalne przyniosło oczekiwane efekty, będziesz musiał poczekać 5-6 miesięcy. Po upływie tego czasu, zaobserwujesz zwiększoną widoczną strony, sprzedaż oraz większą aktywność użytkowników (np. zapisy na newsletter).

Decydując się na pozycjonowanie lokalne strony, zwróć uwagę przede wszystkim na dobór słów kluczowych. Frazy kluczowe powinny zawierać nie tylko nazwy produktów, które znajdują się w ofercie Twojego sklepu internetowego, ale i nazwę miasta w obrębie, którego prowadzisz swoją działalność.

 

Wpływ lokalizacji na pozycjonowanie stron

Co więcej, dzięki ciągłemu poprawianiu działaniu algorytmu wyszukiwarka Google jest w stanie określić lokalizację korzystającego z niej użytkownika. I to nawet wówczas, gdy urządzeniu wyłączona jest funkcja geolokalizacji. Puentując wpływ lokalizacji na naturalnie wyniki wyszukiwania, warto wspomnieć, że im wyższe pozycje osiągają strony w wynikach dotyczących konkretnego miasta, lepiej witryny radzą sobie w kontekście zdobywania wyższych miejsc na frazy ogólne.

Konstruując scenariusz działań obejmujących aspekt pozycjonowania lokalnego w Google w takim samym stopniu, jak ma to miejsce w przypadku firm o znaczeniu ogólnokrajowym należy skupić się na pozyskiwaniu naturalnych linków. Ich konfiguracja powinna jednak zakładać, by prowadziły one ze stron, serwisów, czy tez forów internetowych, na których podejmowana jest tematyka ściśle związana z danym miastem.

 

Założenia strategii pozycjonowania lokalnego

Strategia działań pozycjonowania strony może więc zakładać rozpoczęcie działań w obrębie danej lokalizacji, a następnie wypłynięcie na szersze wody, poprzez poprawę widoczności bardziej ogólne frazy.

W tym kontekście, działania SEO powinny być ukierunkowane na zadbanie o pozyskanie internetowych opinii od klientów. Treści stworzone przez ludzi, którzy mogą podzielić się osobistym doświadczeniem, będą sygnałem mówiącym, które strony firmowe mogą być bardziej użyteczne. W ramach przypomnienia: sprawne indeksowanie treści ze strony warto podglądać w narzędziu Google Search Console.

 

Pay Per Click

To jeden z czynników wchodzących w skład pozycjonowania lokalnego. Są to płatne kampanie, dzięki którym Twoja strona ma szansę znaleźć się wysoko w wynikach wyszukiwania. Pozwolą również dotrzeć do użytkowników, którzy już kiedyś przeglądali Twoją stronę, ale np. z jakiegoś powodu porzucili koszyk i nie dokonali zakupu.

Takie płatne kampanie zwiększą ruch na stronie oraz wpłyną pozytywnie na pozycjonowanie strony. Większa liczba użytkowników, to większa szansa na uzyskanie satysfakcjonujących zysków.

 

Google Moja Firma

Osoby decydujące się na pozycjonowanie lokalne, często zakładają konto w Google Moja Firma. Jest to bardzo ważne z punktu widzenia użytkowników szukających strony zawierających informacje o usługach, bądź produktach w danej miejscowości. Aby do nich dotrzeć dodaj wszystkie dane kontaktowe, dzięki czemu potencjalni Klienci, którzy wpiszą konkretne słowa kluczowe (np. restauracja Kraków) będą mogli bez większego kłopotu skontaktować się z Twoją firmą.

Konto w Google Moja Firma pozwoli Ci ponadto zamieścić wzmiankę o Twojej działalności w Google Maps. Opublikować tam można szczegółowe informacje dotyczące godzin otwarcia, pozostawić dane kontaktowe w postaci numeru telefonu i adresu e-mail.

Warto w tym aspekcie zadbać o to, by w tym miejscu pojawiło się jak najwięcej przychylnych opinii Klientów. Powalają one budować pozytywny wizerunek przedsiębiorcy w długim czasie, a także wchodzić z nimi w interakcje, co ma niebagatelny wpływ na budowanie zaufania do marki.

 

Wyniki organiczne, a ADS Google – czym są te wyniki wyszukiwania?

Na samym początku wspomnieliśmy o wynikach organicznych i płatnych. Czym są? Wyniki wyszukiwania Google możemy podzielić na organiczne oraz płatne (Pay Per Click – PPC). Podobnie jak z „SEO” i „pozycjonowaniem”, dużo użytkowników używa zamiennie określeń „organiczne” i „płatne”. Te osoby niestety również są w błędzie.

Wyniki organiczne

Wyniki organiczne, znane są również jako wyniki naturalne, Organic Search, bądź wyniki bezpłatne. Wyniki organiczne w wyszukiwarce Google to wyniki wyszukiwania strony, które występują pod postacią bezpłatnych linków prowadzących użytkownika do danej strony internetowej, wspomagających jej pozycjonowanie. Wyniki te reagują na konkretne słowo kluczowe, zawarte w treści witryny.

Po wpisaniu fraz kluczowych w przeglądarkę, zobaczysz właśnie organiczne wyniki wyszukiwania. Za samo ich pojawienie się odpowiadają algorytmy poszczególnych wyszukiwarek internetowych, w tym popularne roboty Google.

Ich praca polega na skanowaniu i pobraniu zawartości stron po to, by zgromadzić jak najwięcej informacji na ich temat. Niezbędne jest więc umożliwienie im pracy. Można to osiągnąć, stosując bogate linkowanie wewnętrzne i dbając o pełne zindeksowanie dodawanych w witrynie treści i tym samym pozycjonowanie strony www.

Na kolejność, w jakiej widzisz wcześniej wspomniane wyniki wyszukiwania i tym samym ruch na stronie ma wpływ nie tylko aspekt pozycjonowania stron internetowych, ale i czynniki rankingujące, które przedstawiamy poniżej.

 

Podsumowując, Aby skutecznie pozycjonowanie strony internetowej, wymaga pamiętania o kilku czynnikach SEO, do których należy:

  • użycie nagłówków w treści,
  • zastosowanie słów kluczowych,
  • unikalność oraz jakość treści na stronie,
  • wiek domeny i jej historia,
  • wdrożenie atrybutu ALT (opisów grafiki) oraz meta title,
  • wybranie odpowiedniego hostingu pozwalającego na szybkie wczytywanie strony,
  • bezpieczeństwo strony internetowej – zastosowanie certyfikatu SSL,
  • link building.

Płatne wyniki wyszukiwania

Płatne wyniki wyszukiwania, do których możemy zaliczyć m.in kampanie Google Ads, pojawiają się nad wynikami organicznymi. Zawsze są oznaczone jako „Reklama”. Mogą przyjmować formę grafiki, bądź tekstu. Takie rozwiązanie sprawia, że strona internetowa, która wyświetla się jako „Reklama” znajduje się na samej górze wyszukiwarki Google.

Użytkownicy będą mogli zobaczyć daną stronę po wpisaniu konkretnych słów kluczowych. Jak widzisz, słowa kluczowe po raz kolejny okazują się bardzo przydatne. Pamiętaj więc, aby słowa kluczowe, których zamierzasz użyć na swojej stronie były dobrze dopasowane pod kątem prowadzonej przez Ciebie działalności.

Korzystając z Google Ads, możesz samodzielnie ustalać stawkę, jaką zapłacisz za pojawianie się strony www w wyszukiwarce Google. Takie rozwiązanie sprawi, że Twoją stronę zacznie odwiedzać więcej użytkowników. Wpłynie to więc na większy ruch na stronie.

 

Jakie są zagrożenia wynikające z braku pozycjonowania stron www?

Jak wcześniej wspomnieliśmy – pozycjonowanie stron internetowych sprawia, że dana witryna ma szansę znaleźć się wysoko w wynikach wyszukiwania. Badania Forrester research wykazały, że użytkownicy, którzy wpisują określone słowa kluczowe szukają treści, które ich interesują.

 

Brak pozycjonowania nie wróży niczego dobrego

Jeśli więc zabraknie pozycjonowania strony, Twoja witryna nie trafi do użytkowników. Ruch na stronie będzie niewielki, co z kolei przełoży się na niesatysfakcjonujące zyski. Z pozycjonowania strony powinien więc skorzystać każdy jej właściciel.

 

Pozycjonowanie – uważaj, komu je zlecasz

Nie warto jednak korzystać z pozycjonowania strony, w którym Klient płaci za uzyskanie konkretnego efektu. Może nim być np. znalezienie się strony w TOP 10. Chwila… Masz nie płacić za efekt, który gwarantuje, że Twoja strona znajdzie się w pierwszej dziesiątce Google? Dokładnie tak. Zaraz dowiesz się dlaczego.

Agencje SEO, które proponują takie rozwiązanie, gwarantują wysokie miejsce danej strony w wynikach wyszukiwania i skutecznie pozycjonowanie, w bardzo krótkim czasie. Oczywiste jest, że takie działanie SEO nie może być przeprowadzone w uczciwy sposób.

Jest to praktyka, od której odchodzi coraz więcej rzetelnych specjalistów ds. SEO. Niestety są i tacy, którzy dalej korzystają z tej metody. Klienci nie powinni godzić się na takie warunki umowy, ponieważ z takiego pozycjonowania strony nie wyniknie nic dobrego.

 

Black Hat SEO – nieuczciwa praktyka pozycjonowania stron

Najczęściej tacy specjaliści SEO korzystają z Black Hat SEO, czyli nieuczciwych działań, których celem jest umiejscowienie danej strony wysoko w wynikach wyszukiwania. Może to być upychanie fraz kluczowych, ustawianie rozmiaru czcionki na O, tworzenie dwóch rodzajów treści – jednej dla użytkownika, a jednej dla crawlerów Google, albo umieszczanie fraz kluczowych w kolorze tła strony.

Do grona niebezpiecznych działań zaliczono również umieszczania w obrębie witryny ukrytych przekierowań oraz korzystanie w trakcie budowania odsyłaczy z systemów wymiany linków. A także stosowania przekierowań na inną stronę i dodawania linków w komentarzach pod artykułami w serwisach internetowych i na blogach.

Bez wątpienia wszystkie powyższe czynności negatywnie odbijają się na całym mechanizmie pozycjonowania, szkodząc stronie internetowej. Przyświecający specjalistom z firmy Google cel, jakim jest pozbycie się z wyników słabych stron rozwiązany został przez kolejne aktualizacje, jakie pociągnęły za sobą wprowadzenie algorytmów: Pingwin, Panda i Pirat.

 

Powierzając pozycjonowanie nieuczciwym specjalistom, możesz wiele stracić

Jeśli powierzysz pozycjonowanie stron internetowych nierzetelnym wykonawcom, nie dość, że Twoja witryna po pewnym czasie spadnie w wynikach wyszukiwania, to może zostać zgłoszona. Dostaniesz karę od Google, która może skutkować zniknięciem Twojej strony z wyników wyszukiwania. Wtedy nierzetelna agencja SEO, która wdrożyła takie nieuczciwe działania SEO, umyje ręce i zajmie się pracą dla nowego Klienta. Oni nic nie stracą, Ty natomiast wiele… Jeśli chcesz skutecznie i uczciwie przeprowadzić operacją pozycjonowania strony, nie decyduj się więc na takie praktyki. Postaw za to na inne działania SEO – White Hat SEO, czyli przeciwieństwo Black Hat SEO.

Uzupełniając informacje o karach, jakie Google nakłada za stosowanie zakazanych praktyk pozycjonowania, warto wspomnieć, że na stronę może zostać nałożony filtr. Znacznie bardziej dotkliwe jest jednak jej całkowite zbanowanie. W pierwszym przypadku niezgodne z zasadami Google działania polegają na obniżeniu takiej strony w wynikach wyszukiwania o kilkadziesiąt pozycji. Sankcja ta nakładana jest na czas określony zarówno ręcznie przez pracowników firmy, jak i algorytm. Informację o tym, czy na witrynę została nałożona kara pojawia się w Google Search Console.

 

Odpowiednie komunikaty o karach Google pojawią się w narzędziu także gdy:

  • strona zawiera mało treści lub jest ona duplikatem dostępnej już w Internecie treści,
  • nastąpi nienaturalny przyrost linków do strony,
  • wyszukiwarka wykryje duże ilości linków wychodzących ze strony,
  • witryna zawiera maskowany tekst lub grafikę,
  • strona zostanie zaatakowana spamem z zewnątrz, bądź przez korzystających z niej użytkowników,
  • stosowane są niejawne przekierowania w wersji mobilnej,
  • stwierdzono naruszenia zasad usługi Discover i Wiadomości Google.

 

 

Pozycjonowanie to strategia wymagająca czasu

Pozycjonowanie strony www to opcja dla cierpliwych. Na jego efekty trzeba czekać nawet kilka-kilkanaście miesięcy. Warto jednak zastanowić się nad długoterminową strategią pozycjonowania stron www. To właśnie przyszłościowe działania Search Engine Optimization sprawią, że efekty pozycjonowania będą najlepsze – Twoja witryna znajdzie się wysoko w wynikach wyszukiwania i Google , a co za tym idzie – Twoją stronę internetową będzie odwiedzać większa liczba potencjalnych Klientów.

 

Optymalizacja strony internetowej pod kątem SEO – czy jest ważna?

Optymalizacja strony internetowej to jeden z czynników pozycjonowania, który pełni bardzo ważną rolę w pozyskiwaniu nowych Klientów. Optymalizacja strony internetowej w Google polega na odpowiednim dobraniu treści na stronie, ich korygowaniu oraz późniejszym zarządzaniu. Optymalizacja strony oraz pozycjonowanie są więc odrębnymi działaniami, mającymi jednak wspólny cel – stworzenie takiej witryny, która będzie przyjazna dla użytkownika. Aby profesjonalnie móc tego dokonać warto korzystać z konkretnych narzędzi, jak planer słów kluczowych, czy Google Search Console.

 

Dzięki prawidłowemu przeprowadzeniu optymalizacji strony internetowej, Twoja witryna zyskuje:

  • większą widoczność w wynikach organicznych (nie tylko na same słowa kluczowe),
  • rozpoznawalność,
  • zaufanie nowych Klientów,
  • uzyskanie większego ruchu na stronie, a co za tym idzie – większą liczbę potencjalnych Klientów,
  • profesjonalny wizerunek wśród użytkowników,
  • większe zyski.

 

Pozycjonowanie stron internetowych – samodzielnie, czy przy pomocy specjalistów ds. SEO?

Pozycjonowanie stron jest niewątpliwie potrzebne każdej witrynie. To właśnie ono sprawia, że dana strona jest przyjazna użytkownikom, co przekłada się na uzyskanie większego ruchu na stronie. Dba o detale, które wpływają na zainteresowanie innych internautów.

Należą do nich zarówno struktura strony, zamieszczane treści, występowanie nagłówków, czy w końcu (wydawałoby się mniej istotne, a w rzeczywistości tak samo ważne) meta title, szybkość ładowania, meta description, czy linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne. Oczywiście każda strona potrzebuje czasu na to, aby znaleźć się w TOP10 Google. A gdy już się tam znajdzie, należy nieustannie ją monitorować i modyfikować po to, aby nie spadła na niższe pozycje.

 

Do dzieła!

Sporo tego wszystkiego, prawda? Mitem jest to, że strona, która znajdzie się na pierwszym miejscu, już zawsze na nim pozostanie. Skuteczne pozycjonowanie stron to ciągła praca, która przynosi korzyści (zarówno właścicielowi strony, jak i użytkownikowi), jednak wymaga dużego wkładu. Jeśli zastanawiasz się, czy mógłbyś samodzielnie pozycjonować strony, odpowiedz sobie na następujące pytanie: Czy będziesz mieć wystarczająco dużo czasu, aby zająć się całym procesem? Punktów, o które należy zadbać jest bardzo dużo i wymagają zarówno fachowej wiedzy, doświadczenia, cierpliwości, jak i posiadania dostępu do zaawansowanych narzędzi, aby dana strona znalazła się wysoko w wyszukiwarce Google. Decyzja należy do Ciebie.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez firmę Samatix Hadelko Mateusz z siedzibą w Kędzierzyn-Koźle, 47-200, ul. Piastowska 7/3, moich danych osobowych w celu udzielenia odpowiedzi na pytanie zadane przez formularz kontaktowy za pośrednictwem kanałów komunikacji, które wskazałem/am w formularzu, zgodnie z wymogami ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Tym samym wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w powyższym formularzu w celach handlowych i marketingowych przez wskazaną powyżej firmę Samatix. Ponadto oświadczam, iż zostałem poinformowany o możliwości wycofania udzielonej zgody w każdym momencie oraz o tym, że wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem.