Na czym polega pozycjonowanie stron (SEO) i dlaczego jest tak ważne?

Czym jest pozycjonowanie strony internetowej w Google?

 

Według raportu Digital przygotowanego przez firmę Hootsuite w lutym 2022 roku, z Internetu korzysta aż 87% Polaków. Jeśli prowadzisz stronę internetową, w jaki sposób zamierzasz dotrzeć do tak dużej liczby potencjalnych Klientów? Brak pomysłów? Podpowiemy 🙂 Dzięki działaniom, które powodują, iż Twoja strona trafi na najwyższe pozycje w Google, co potocznie nazywane jest „pozycjonowaniem stron internetowych”

Z pewnością nieraz słyszałeś o tym terminie i może nawet zastanawiałeś się, czy mógłbyś samodzielnie przeprowadzić takie działanie. Skoro specjaliści ds. Search Engine Optimization (SEO) sobie radzą, a pod ręką masz wujka Google, to co może pójść nie tak? W zasadzie to wszystko. Pozycjonowanie stron internetowych jest skomplikowanym i długotrwałym procesem, dlatego dla Twojej strony lepiej będzie, gdy zajmą się nim profesjonaliści. Dlaczego? Osoby takie oprócz wykształcenia i specjalistycznej wiedzy, ciągle podnoszą swoje kwalifikacje, chociażby dzięki różnorodnym szkoleniom i nieustannym śledzeniu zmian w algorytmie Google. Pozycjonowanie stron obejmuje grubo ponad 200 czynników, które należy non stop analizować i sprawdzać, czy aby nie zaszły w nich choćby drobne zmiany, które mogą wpłynąć na końcowy efekt pozycjonowania. Ponadto specjaliści ds. SEO posiadają płatne, zaawansowane (i często trudne w obsłudze) narzędzia analityczne, które pozwalają im skuteczniej pozycjonować strony. Jest to więc praca na cały etat, a ty masz już dużo obowiązków związanych z prowadzeniem firmy, prawda?

Co więc możesz zrobić jako właściciel strony internetowej? Dowiedzieć się, na czym polega pozycjonowanie stron, a także dlaczego jest ważne dla każdej witryny. Poniższy artykuł możesz potraktować jako kompletny przewodnik po świecie pozycjonowania stron internetowych. Dzięki niemu poznasz zawiłe zagadnienia SEO i sam stwierdzisz, że pozycjonowanie stron faktycznie przynosi oczekiwane efekty.

 

 

Czym jest pozycjonowanie stron internetowych w wynikach wyszukiwania?

Na samym początku odpowiedzmy na pytanie, czym jest pozycjonowanie stron internetowych. Jest to jedna z najpopularniejszych i najbardziej opłacalnych form marketingu. To tak naprawdę optymalizacja danej witryny pod wyszukiwarki internetowe, które reagują na konkretne słowa kluczowe. Dzięki takiej optymalizacji dana strona lub podstrona ma szansę znaleźć się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania. Na pozycjonowanie stron www składają się działania, które przeprowadzane są zarówno w obrębie danej strony (on site SEO), jak i poza nią (off site SEO).

 

Działaniami on site są m.in.

  • optymalizowanie elementów znajdujących się na stronie internetowej
  • zadbanie o strukturę strony, która będzie przyjazna dla algorytmu Google
  • pisanie wysokojakościowych treści
  • zadbanie o poprawność kodu strony 

Działaniami off site są m.in.

  • link building, czyli pozyskiwanie odnośników z innych witryn, które prowadzą do naszej strony w Internecie.

 

 

Pozycjonowanie – o czym jeszcze warto wiedzieć?

Warto wspomnieć, że pozycjonowanie stron www dotyczy tylko i wyłącznie organicznych wyników wyszukiwania (to właśnie za nie odpowiada indeksowanie wyszukiwarki), a nie płatnych kampanii reklamowych, do których należy m.in. Google Ads (więcej o tych dwóch rodzajach wyników, przeczytasz później). Proces pozycjonowania strony w Google jest długotrwały i złożony. Jest natomiast bardzo opłacalny, ponieważ dzięki wysokiej pozycji strony w wynikach wyszukiwania Google, użytkownik ma pewność, że taka witryna jest bezpieczna, szybko się ładuje, a umieszczone na niej treści będą dla niego przydatne.

Pozycjonowanie strony internetowej jest polecane wszystkim osobom, którym zależy na tym, aby ich strona znalazła się wysoko w wynikach pozycjonowania i to w dodatku bez konieczności płacenia za reklamy. Zapytasz pewnie, co daje wysoka pozycja strony w wynikach wyszukiwania? Witryny, które znajdują się w TOP10 Google, odnotowują większy ruch na stronie. Według badań Sistrix i analizie 80 mln słów kluczowych, w pierwszą stronę internetową, wchodzi aż 28,5% użytkowników, w drugą – 15,7%, a w trzecią – 11%. Z kolei według badań Gartnera – aż 1/3 wyników wyszukiwania w Google to kliknięcie w pierwszy wynik. Przyznasz, że liczba zainteresowanych osób spada wraz z miejscem, które zajmuje dana strona. Im więc dana witryna znajduje się niżej, tym mniej internautów ją odwiedza, co z kolei wpływa na niewielki ruch na stronie.

 

 

Czy warto zdecydować się na pozycjonowanie strony www?

Gdyby nie skuteczne pozycjonowanie, zarówno stron internetowych, jak i sklepów internetowych, witryny znajdowałyby się nisko, przez co wiele użytkowników nie wiedziałoby nawet o ich istnieniu. To z kolei przyczyniałoby się do niskiego ruchu na stronie. Prowadzenie takiej strony byłoby więc mało opłacalne. Jednak nie tylko sama witryna odnotowuje korzyści dzięki wdrożeniu pozycjonowania strony. Efekty widzą również użytkownicy. Gdy wpisują w wyszukiwarkę konkretną frazę, chcą otrzymać na jej temat jak najwięcej informacji. Internauta pytając: „Czym jest SEO”, chce poznać więc wszystko, co jest istotne w tym temacie. Strony, które przeszły skuteczne pozycjonowanie, mogą mu takich informacji dostarczyć. Pozycjonowanie stron powinien więc rozważyć każdy, komu zależy na dotarciu do jak największej liczby użytkowników, bądź potencjalnych Klientów. Dzięki temu ruch na stronie będzie naprawdę wysoki.

Warto dodać, że pozycjonowanie strony internetowej można przeprowadzić za pomocą narzędzi takich jak Google Search Console, Google Analitycs, AnswerThePublic, czy Surfer SEO. Jednak aby korzystanie z nich przyniosło oczekiwane efekty, konieczne jest posiadanie fachowej wiedzy dotyczącej zarówno SEO, jak i działania samych narzędzi.

 

 

Audyt SEO – czym jest i co ma wspólnego z pozycjonowaniem?

Jeśli strona, którą zamierzasz pozycjonować jest nowa, nie musisz nawet zwracać uwagi na pojęcie, jakim jest audyt SEO. Jeśli jednak, rozważasz pozycjonowanie strony, bądź sklepu internetowego, który już przez jakiś czas działa w Internecie, audyt jest niezbędny. Dzięki niemu specjaliści w zakresie działań SEO, przeprowadzą dokładną analizę Twojej strony w Internecie, co pozwoli na przygotowanie bardziej skutecznej strategii pozycjonowania.

Audyt SEO pozwoli sprawdzić, na którym miejscu znajduje się dana strona w wynikach wyszukiwania. Specjaliści analizują wtedy, czy użyto odpowiednich słów kluczowych, a jeśli nie – zastanawiają się jakie frazy kluczowe warto dodać. Badają również, jaka jest struktura strony, a także sprawdzają, czy dana witryna posiada linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne (link building) oraz czy podjęto jakieś inne działania w celu jej lepszej optymalizacji.

 

 

Jakie czynności podejmują firmy SEO w celu pozycjonowania stron www?

Wiesz już, czym jest pozycjonowanie, kiedy warto z niego skorzystać, a także czym jest audyt SEO. Kolejnym krokiem będzie przeprowadzenie optymalizacji danej strony, zarówno pod kątem technicznym, jak i wizualnym. Dzięki niej, witryny uzyskują lepsze indeksowanie Google, co z kolei wpływa na ich wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania.

Na tym etapie warto wspomnieć o jeszcze jednej kwestii. Niektóre osoby używają zamiennie pojęć, jakimi są „SEO” oraz „pozycjonowanie”. Musisz wiedzieć, że między tymi dwoma terminami istnieje różnica. Działania SEO to tak naprawdę optymalizacja obejmująca treści na stronie, jej strukturę oraz kod. Z kolei pozycjonowanie strony polega na przeprowadzeniu wspomnianych wcześniej działań SEO (i jeszcze) zadbanie o Content Marketing, link building oraz analitykę internetową. SEO jest więc jednym z wielu czynników, które wchodzą w skład pozycjonowania strony. Nie używaj więc terminów „SEO” i „pozycjonowanie” zamiennie, ponieważ istnieje między nimi różnica.

 

Działania on site (prowadzone w obrębie danej strony)

Struktura strony

Prawidłowa architektura całej strony jest niezwykle ważna (zarówno dla robotów Google, jak i dla internautów). Odpowiednia struktura sprawia, że i algorytm i użytkownicy mogą szybko dotrzeć do danej strony. Na strukturę danej witryny składa się m.in. występowanie podstron, a także sposób rozmieszczenia treści.

 

Treści na stronie

Treści na stronie internetowej pełnią bardzo ważną rolę. Za ich tworzenie odpowiada wspomniany wcześniej Content Marketing. Jakość oraz ilość treści, wpływają na wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania Google. Dlatego, jeśli Twoja strona internetowa nie zawiera wystarczająco dużej ilości treści, warto ją uzupełnić.

Gdy roboty Google zobaczą, że Twoja witryna posiada dużo opisów, uzna ją za wartościową dla użytkowników, a co za tym idzie – zadba o jej wysokie miejsce w wyszukiwarce. Oczywiście należy pamiętać o estetycznym wyglądzie danej strony internetowej. Treści na stronie nie mogą więc jej zdominować.

Jak wcześniej wspomnieliśmy skuteczne pozycjonowanie stron www zależy nie tylko od ilości treści na stronie, ale również od jej jakości. Pamiętaj, aby nie powielać tego samego tekstu w obrębie jednej strony w Google. Zadbaj przede wszystkim o ich różnorodność. Ta kwestia również wpływa na pozycję witryny w wynikach wyszukiwania. Na bieżąco modyfikuj treści na stronie, a także dodawaj nowe wpisy i używaj wartościowych słów kluczowych. Zadbaj więc o wartościowy Content Marketing.

 

Użycie słów kluczowych

Frazy kluczowe, znane również jako słowa kluczowe, pełnią bardzo ważną funkcję w pozycjonowaniu stron. Są to kilkuwyrazowe zwroty opisujące działalność danej strony w Google. Użytkownicy wpisujący określone hasło do wyszukiwarek internetowych, korzystają właśnie ze słów kluczowych.

Witryna, która (zdaniem wyszukiwarki Google) posiada wystarczającą ilość słów kluczowych, umieści ją na wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania. Dzięki odpowiednich słowom kluczowym, uzna ją jako przydatną dla użytkowników, bądź potencjalnych Klientów. Słowa kluczowe powinny być dokładne. Zbyt ogólne nie wniosą wiele do pozycjonowania strony internetowej. Pamiętaj więc, aby słowa kluczowe, których użyjesz były precyzyjnie dobrane.

Słowa kluczowe mają ogromny wpływ na cały proces pozycjonowania stron. To właśnie frazy kluczowe odpowiadają za pozyskanie potencjalnych Klientów. Ponadto to m.in. od słów kluczowych zależy, czy dany użytkownik zobaczy Twoją stronę w wynikach wyszukiwania, czy też nie.

Możesz również samodzielnie sprawdzić, czy słowa kluczowe, które znajdują się na Twojej stronie dobrze wpływają na pozycjonowanie. Do tego przyda Ci się narzędzie Google Search Console.

 

Nagłówki

Samo użycie słów kluczowych i unikalne treści niestety nie wystarczą, aby pozycjonowanie stron było wystarczająco skuteczne. Kolejną ważną kwestią (z punktu widzenia pozycjonowania stron www), jest stosowanie nagłówków – H1, H2 oraz H3.

Dzięki nim użytkownik może dowiedzieć się, jakiej tematyce została poświęcona dana strona internetowa i, czy warto ją przeczytać. Ponadto nagłówki pozwalają rozdzielić dużą ilość tekstu na mniejsze bloki. Dzięki temu prostemu zabiegowi, treści na stronie będą bardziej przyjazne dla użytkownika.

Nagłówek H1 jest najistotniejszy w pozycjonowaniu stron www. To tak naprawdę tytuł danej strony w Google. Aby pozycjonowanie stron było bardziej efektywne, możesz w nim użyć słów kluczowych. Wszystkie nagłówki, które znajdą się na Twojej stronie powinny być unikalne. To również wpłynie na skuteczne pozycjonowanie stron.

Nagłówki H2-H6 są mniej ważne z punktu widzenia pozycjonowania strony w wynikach wyszukiwania. Mimo dostępu do aż 6 rodzajów nagłówków, wiele tekstów posiada jedynie nagłówki H1-H3. Pamiętaj, że nagłówek H2 oznacza kolejne (tak samo ważne) punkty artykułu umieszczonego na danej stronie.

W nagłówkach H2-H6 również możesz umieścić słowa kluczowe. Ich występowanie także ma wpływ na wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania Google. Pamiętaj jednak, aby nie przesadzić z ilością fraz kluczowych, ponieważ tekst ma być przede wszystkim czytelny na użytkownika. Dzięki odpowiednim nagłówkom, możesz więc skutecznie pozycjonować stronę internetową.

Oprócz samego użycia fraz kluczowych, zadbaj także o inne elementy, które wpływają na estetykę strony internetowej. Może to być wyróżnienie istotnych fragmentów w tekście, stosowanie zdjęć, czy list wypunktowań. Zarówno dobór odpowiednich słów kluczowych, jak i wcześniej wspomniane zabiegi sprawią, że pozycjonowanie stron przyniesie oczekiwane efekty.

 

Meta title – tytuł strony internetowej

Meta title jest widoczny zarówno w wynikach wyszukiwania, jak i w nazwie karty. W tytule strony dopuszcza się użycie słów kluczowych. Tytuł ten nie powinien być jednak dłuższy niż 70 znaków.

Jeśli meta title przekroczył 70 znaków, w wynikach wyszukiwania będzie widoczna tylko jego część. Pamiętaj o tej kwestii, gdy wymyślasz tytuł i zamieszczasz w nim frazy kluczowe. Ilość jego znaków również wpływa na to, czy pozycjonowanie stron jest wystarczająco dobre, czy też nie.

 

Meta description – opis strony internetowej

W wynikach wyszukiwania oprócz tytułu strony, możemy zobaczyć jej opis. Pamiętaj, że nie może on przekraczać 156 znaków. Pozycjonowanie strony również zależy od tego wydawałoby się mało istotnego czynniku.

Opis ten jest dostępny zarówno dla użytkowników, jak i dla algorytmu wyszukiwarki Google. Użytkownicy mogą dzięki niemu dowiedzieć się, jaką działalność prowadzisz oraz, czy warto wejść na Twoją stronę. Warto tutaj użyć odpowiednich słów kluczowych, bądź zastosować zwroty Call To Action (skłaniające do podjęcia jakiegoś działania, np. Sprawdź, Zobacz, Przekonaj się).

 

Przystosowanie strony do urządzeń mobilnych

Dobre pozycjonowanie strony zależy również od tego czynniku. Coraz więcej użytkowników do przeglądania Internetu, korzysta z telefonów, bądź tabletów. Po wpisaniu odpowiednich słów kluczowych, w wyszukiwarce Google pojawiają się strony, które zostały najlepiej spozycjonowane.

Użytkownik, który wpisze określone słowa kluczowe w wyszukiwarkę i wejdzie w daną witrynę i zobaczy, że nie jest ona dostosowana do wyświetlania na urządzeniach mobilnych, zrezygnuje z jej dalszego przeglądania. Najprawdopodobniej uzna Twoją stronę za mało profesjonalną. Warto więc zadbać, aby struktura strony była przystosowana do wyświetlania na urządzeniach mobilnych.

 

Bezpieczeństwo strony

Aby skutecznie pozycjonować stronę, warto zadbać o posiadanie przez nią certyfikatu SSL. Z punktu widzenia użytkowników, taka witryna jest bezpieczna. Mają więc pewność, że pozostawione na niej loginy, hasła, czy numery kart kredytowych nigdzie nie wyciekną.

Zaobserwowano, że strony, które posiadają certyfikat SSL znajdują się wyżej w wynikach wyszukiwania, niż strony, na których on nie występuje. Certyfikat ten odpowiada więc za efektywne pozycjonowanie strony, bądź sklepu internetowego.

SSL przyczynia się również do zwiększenia ruchu na stronie, ponieważ internauci ufają takiej witrynie i chętniej ją przeglądają, bądź dokonują zakupów.

 

Szybkość ładowania strony

Niektórzy użytkownicy nie są zbyt cierpliwi. Większość internautów, którzy będą musieli długo czekać na otwarcie się danej strony, po prostu z niej zrezygnują. Czasami należy dokonać zmian w jej obrębie po to, aby czas ładowania danej strony był szybszy. Co ciekawe – czas wczytywania strony www również wpływa na jej wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania. Jeśli więc chcesz, aby pozycjonowanie strony www przyniosło oczekiwane rezultaty, zwróć uwagę na to, jak szybko ładuje się Twoja strona. Okazuje się, że witryna, która zajmuje pierwsze miejsce w wynikach wyszukiwania wyświetla się już po 1,65 sekundy.

 

Zidentyfikowanie i pozbycie się ewentualnych błędnych adresów URL

Do takich błędów może należeć m.in. kanibalizacja słów kluczowych, czy duplikacja treści na stronie. Przy kanibalizacji słów kluczowych, mamy do czynienia z sytuacją, w której kilka podstron jest zoptymalizowanych pod jedno słowo kluczowe. Co to oznacza w praktyce?

Użytkownik wpisuje pewne słowa kluczowe. W wynikach wyszukiwania, zamiast strony głównej widzi mniej znaczącą podstronę. Czasami dochodzi do sytuacji, w której określone strony www znajdują się w TOP10 Google, po czym spadają nawet na 30-ste pozycje. Wszystko przez to, że Google nie wie, którą stronę ma wyświetlić.

Należy więc pamiętać o precyzyjnym i unikalnym doborze słów kluczowych, a także nieoptymalizowaniu tego samego słowa kluczowego pod kilka podstron. Dzięki takiemu rozwiązaniu pozycjonowanie strony www będzie bardziej efektywne.

Żaden z adresów URL nie powinien posiadać znaków szczególnych (np. $, &), znaków polskich (np. ą, ż), czy rozdzieleń słów kluczowych (bo takie mogą wystąpić w adresie URL) za pomocą myślnika, bądź spacji. Prawidłowość adresów URL ma bardzo duży wpływ na pozycjonowanie strony internetowej.

Jeśli zmieniasz, bądź usuwasz adres URL swojej strony, pamiętaj o przekierowaniu 301, dzięki którym internauci trafią na bieżącą podstronę. Zadbaj również o to, aby użytkownicy, którzy wchodzą na Twoją stronę nie napotkali błędu 404. Pojawia się on w sytuacji, w której adres danej strony jest zmieniony, bądź usunięty, a właściciel strony nie zadbał o przekierowanie 301. Błąd 404 wpływa więc negatywnie na skuteczne pozycjonowanie strony, ponieważ użytkownik, który już zobaczy daną witrynę w wynikach wyszukiwania i w nią wejdzie, niestety nie zobaczy treści, które go interesują.

 

 

Działania off site (prowadzone poza daną stroną)

Link building

Jednym z najważniejszych działań off site jest link building to pozyskiwanie linków prowadzących do danej strony. Dzięki nim Twoja strona ma szansę dotrzeć do większej ilości użytkowników. A jak wiadomo, więcej użytkowników, to większy ruch na stronie. Linki możemy podzielić na dwa rodzaje: dofollow oraz nofollow, które są przypisane do znaczników HTML. Dofollow oraz nofollow instruują roboty, czy mają podążać za danym linkiem, czy też nie. Trochę informatyki nie zaszkodziło 🙂

Pierwsze z nich podnoszą wartość danej witryny. Roboty indeksujące wiedzą, że mają odwiedzić taką stronę, ponieważ jest godna zaufania i zawiera wartościowe treści. Pewnie zapytasz, w jaki sposób masz zdobywać takie linki? Istnieje kilka metod. Pierwszą z nich jest tworzenie wartościowych treści, które zainteresują użytkownika na tyle, że sam postanowi udostępnić Twoją stronę. Możesz również zdecydować się na współpracę z właścicielem, który działa w Twojej branży, bądź okolicy. Pamiętaj jednak, aby strony internetowe, na których umieszczasz linki prowadzące do Twojej strony były wiarygodne.

Z kolei linki nofollow nie podnoszą wartości Twojej strony i nie wpływają na jej miejsce w wynikach wyszukiwania. Dla robotów Google, atrybut nofollow oznacza, że nie muszą wchodzić w taką stronę. Linki tego typu są automatycznie dodawane na forach, czy blogach. Nofollow nie są więc aż tak ważne, jak dofollow. Nie warto jednak z nich rezygnować, ponieważ jednym z aż 200 czynników, który wpływa na pozycjonowanie stron internetowych jest różnorodność linków. Dlatego Twoja strona powinna posiadać oba rodzaje linków, aby algorytm Google stwierdził, że podjęte przez Ciebie działania off site są prawidłowe.

Jak długo czeka się na efekty pozycjonowania stron internetowych?

 

Efekty pozycjonowania stron internetowych zależą od:

  • przyjętej strategii pozycjonowania stron
  • czy Twoja firma planuje działalność na terenie całego państwa, czy może w obrębie danego regionu (jeśli w obrębie regionu – należy wprowadzić pozycjonowanie lokalne)
  • wieku danej strony internetowej
  • autorytetu strony internetowej
  • ilości stron indeksowanych przez Googlebota
  • użytych fraz kluczowych
  • strategii treści na stronie internetowej
  • struktury strony internetowej
  • linków prowadzące do danej strony internetowej

 

Czy Twoja strona była wcześniej pozycjonowana?

Warto również zwrócić uwagę na fakt, czy dana strona internetowa była kiedykolwiek pozycjonowana. Jeśli wcześniej nie podejmowano żadnych działań SEO, bądź optymalizacyjnych (on site lub off site), strona jest nowa i w dodatku nie znajduje się na niej dużo treści, pierwsze efekty mogą być widoczne już po 2 miesiącach. Po upływie tego czasu, powinieneś zaobserwować zwiększony ruch na stronie.

Jednak na kolejne efekty pozycjonowania stron www, będziesz musiał poczekać od 10-14 miesięcy. W tym czasie, osoby specjalizujące się w zakresie działań SEO zajmują się treściami występującymi na danej witrynie oraz wdrażają link building.

Co ciekawe – badania Ahrefs potwierdziły, że strona która nigdy wcześniej nie była indeksowana, pojawi się w pierwszych wynikach wyszukiwania dopiero po roku czasu.

 

 

Pozycjonowanie lokalne – czym jest?

Pozycjonowanie lokalne dotyczy przede wszystkim małych sklepów internetowych, które chcą się rozwijać w obrębie konkretnego rynku. Sklepy takie nie konkurują z firmami z całej Polski, a jedynie z tymi znajdującymi się w ich pobliżu. Skuteczne pozycjonowanie stron internetowych stwarza realną szansę na pozyskanie nowych Klientów.

Aby pozycjonowanie lokalne przyniosło oczekiwane efekty, będziesz musiał poczekać 5-6 miesięcy. Po upływie tego czasu, zaobserwujesz zwiększoną sprzedaż oraz większą aktywność użytkowników (np. zapisy na newsletter).

Decydując się na pozycjonowanie lokalne, zwróć uwagę przede wszystkim na dobór słów kluczowych. Frazy kluczowe powinny zawierać nie tylko nazwy produktów, które znajdują się w ofercie Twojego sklepu internetowego, ale i nazwę miasta w obrębie, którego prowadzisz swoją działalność.

 

Pay Per Click

To jeden z czynników wchodzących w skład pozycjonowania lokalnego. Są to płatne kampanie, dzięki którym Twoja strona ma szansę znaleźć się wysoko w wynikach wyszukiwania. Pozwolą również dotrzeć do użytkowników, którzy już kiedyś przeglądali Twoją stronę, ale np. z jakiegoś powodu porzucili koszyk i nie dokonali zakupu.

Takie płatne kampanie zwiększą ruch na stronie oraz wpłyną pozytywnie na pozycjonowanie strony. Większa liczba użytkowników, to większa szansa na uzyskanie satysfakcjonujących zysków.

 

Google Moja Firma

Osoby decydujące się na pozycjonowanie lokalne, często zakładają konto w Google Moja Firma. Jest to bardzo ważne z punktu widzenia użytkowników szukających usług, bądź produktów w danej miejscowości. Aby do nich dotrzeć dodaj wszystkie dane kontaktowe, dzięki czemu potencjalni Klienci, którzy wpiszą konkretne słowa kluczowe (np. restauracja Kraków) będą mogli bez większego kłopotu skontaktować się z Twoją firmą. Konto w Google Moja Firma pozwoli Ci ponadto zamieścić wzmiankę o Twojej działalności w Google Maps.

 

 

Wyniki organiczne, a ADS Google – czym są te wyniki wyszukiwania?

Na samym początku wspomnieliśmy o wynikach organicznych i płatnych. Czym są? Wyniki wyszukiwania Google możemy podzielić na organiczne oraz płatne (Pay Per Click – PPC). Podobnie jak z „SEO” i „pozycjonowaniem”, dużo użytkowników używa zamiennie określeń „organiczne” i „płatne”. Te osoby niestety również są w błędzie.

 

Wyniki organiczne

Wyniki organiczne, znane są również jako wyniki naturalne, Organic Search, bądź wyniki bezpłatne. Wyniki organiczne to wyniki wyszukiwania, które występują pod postacią bezpłatnych linków prowadzących użytkownika do danej strony internetowej. Wyniki te reagują na konkretne słowo kluczowe.

Po wpisaniu fraz kluczowych w przeglądarkę, zobaczysz właśnie organiczne wyniki wyszukiwania. Za samo ich pojawienie się odpowiadają algorytmy poszczególnych wyszukiwarek internetowych, w tym popularne roboty Google.

Na kolejność, w jakiej widzisz wcześniej wspomniane wyniki wyszukiwania ma wpływ nie tylko pozycjonowanie stron internetowych, ale i czynniki rankingujące, które przedstawiamy poniżej.

 

Aby skutecznie pozycjonować stronę internetową, należy pamiętać o kilku czynnikach, do których należy:

  • użycie nagłówków
  • zastosowanie słów kluczowych
  • unikalność oraz jakość treści na stronie
  • wiek danej strony internetowej
  • wdrożenie atrybutu ALT (opisów grafiki) oraz meta title
  • bezpieczeństwo strony internetowej – zastosowanie certyfikatu SSL
  • link building

 

Płatne wyniki wyszukiwania

Płatne wyniki wyszukiwania, do których możemy zaliczyć m.in kampanie Google Ads, pojawiają się nad wynikami organicznymi. Zawsze są oznaczone jako „Reklama”. Mogą przyjmować formę grafiki, bądź tekstu. Takie rozwiązanie sprawia, że strona internetowa, która wyświetla się jako „Reklama” znajduje się na samej górze wyszukiwarki Google.

Użytkownicy będą mogli zobaczyć daną stronę po wpisaniu konkretnych słów kluczowych. Jak widzisz, słowa kluczowe po raz kolejny okazują się bardzo przydatne. Pamiętaj więc, aby słowa kluczowe, których zamierzasz użyć na swojej stronie były dobrze dopasowane pod kątem prowadzonej przez Ciebie działalności.

Korzystając z Google Ads, możesz samodzielnie ustalać stawkę, jaką zapłacisz za pojawianie się strony www w wyszukiwarce Google. Takie rozwiązanie sprawi, że Twoją stronę zacznie odwiedzać więcej użytkowników. Wpłynie to więc na większy ruch na stronie.

 

Jakie są zagrożenia wynikające z braku pozycjonowania stron www?

Jak wcześniej wspomnieliśmy – pozycjonowanie stron internetowych sprawia, że dana witryna ma szansę znaleźć się wysoko w wynikach wyszukiwania. Badania Forrester research wykazały, że użytkownicy, którzy wpisują określone słowa kluczowe szukają treści, które ich interesują.

 

Brak pozycjonowania nie wróży niczego dobrego

Jeśli więc zabraknie pozycjonowania strony, Twoja witryna nie trafi do użytkowników. Ruch na stronie będzie niewielki, co z kolei przełoży się na niesatysfakcjonujące zyski. Z pozycjonowania strony powinien więc skorzystać każdy jej właściciel.

 

Pozycjonowanie – uważaj, komu je zlecasz

Nie warto jednak korzystać z pozycjonowania strony, w którym Klient płaci za uzyskanie konkretnego efektu. Może nim być np. znalezienie się strony w TOP 10. Chwila… Masz nie płacić za efekt, który gwarantuje, że Twoja strona znajdzie się w pierwszej dziesiątce Google? Dokładnie tak. Zaraz dowiesz się dlaczego.

Agencje SEO, które proponują takie rozwiązanie, gwarantują wysokie miejsce danej strony w wynikach wyszukiwania i to w bardzo krótkim czasie. Oczywiste jest, że takie działanie SEO nie może być przeprowadzone w uczciwy sposób.

Jest to praktyka, od której odchodzi coraz więcej rzetelnych specjalistów ds. SEO. Niestety są i tacy, którzy dalej korzystają z tej metody. Klienci nie powinni godzić się na takie warunki umowy, ponieważ z takiego pozycjonowania strony nie wyniknie nic dobrego.

 

Black Hat SEO – nieuczciwa praktyka

Najczęściej tacy specjaliści SEO korzystają z Black Hat SEO, czyli nieuczciwych działań, których celem jest umiejscowienie danej strony wysoko w wynikach wyszukiwania. Może to być upychanie fraz kluczowych, ustawianie rozmiaru czcionki na O, tworzenie dwóch rodzajów treści – jednej dla użytkownika, a jednej dla robotów Google, albo umieszczanie fraz kluczowych w kolorze tła.

 

Powierzając pozycjonowanie nieuczciwym specjalistom, możesz wiele stracić

Jeśli powierzysz pozycjonowanie stron internetowych nierzetelnych wykonawcom, nie dość, że Twoja witryna po pewnym czasie spadnie w wynikach wyszukiwania, to może zostać zgłoszona. Dostaniesz karę od Google, która może skutkować zniknięciem Twojej strony z wyników wyszukiwania. Wtedy nierzetelna agencja SEO, która wdrożyła takie nieuczciwe działania SEO, umyje ręce i zajmie się pracą dla nowego Klienta. Oni nic nie stracą, Ty natomiast wiele… Jeśli chcesz skutecznie i uczciwie pozycjonować stronę, nie decyduj się więc na takie praktyki. Postaw za to na inne działania SEO – White Hat SEO, czyli przeciwieństwo Black Hat SEO.

 

Pozycjonowanie to strategia wymagająca czasu

Pozycjonowanie stron www to opcja dla cierpliwych. Na jego efekty trzeba czekać nawet kilka-kilkanaście miesięcy. Warto jednak zastanowić się nad długoterminową strategią pozycjonowania stron www. To właśnie przyszłościowe działania Search Engine Optimization sprawią, że efekty pozycjonowania będą najlepsze – Twoja witryna znajdzie się wysoko w wynikach wyszukiwania, a co za tym idzie – Twoją stronę internetową będzie odwiedzać większa liczba potencjalnych Klientów.

 

Optymalizacja strony internetowej pod kątem SEO – czy jest ważna?

Optymalizacja strony internetowej to jeden z czynników pozycjonowania, który pełni bardzo ważną rolę w pozyskiwaniu nowych Klientów. Optymalizacja strony internetowej polega na odpowiednim dobraniu treści na stronie, ich korygowaniu oraz późniejszym zarządzaniu. Optymalizacja strony oraz pozycjonowanie są więc odrębnymi działaniami, mającymi jednak wspólny cel – stworzenie takiej witryny, która będzie przyjazna dla użytkownika.

 

Dzięki prawidłowemu przeprowadzeniu optymalizacji strony internetowej, Twoja witryna zyskuje:

  • większą widoczność w wynikach organicznych (nie tylko na same słowa kluczowe)
  • rozpoznawalność
  • zaufanie nowych Klientów
  • uzyskanie większego ruchu na stronie, a co za tym idzie – większą liczbę potencjalnych Klientów;
  • profesjonalny wizerunek wśród użytkowników
  • większe zyski

 

 

Pozycjonowanie stron internetowych – samodzielnie, czy przy pomocy specjalistów ds. SEO?

Pozycjonowanie stron jest niewątpliwie potrzebne każdej witrynie. To właśnie ono sprawia, że dana strona jest przyjazna użytkownikom i to właśnie ono wpływa na uzyskanie większego ruchu na stronie. Dba o detale, które wpływają na zainteresowanie innych internautów. Należą do nich zarówno struktura strony, zamieszczane treści, występowanie nagłówków, czy w końcu (wydawałoby się mniej istotne, a w rzeczywistości tak samo ważne) meta title, szybkość ładowania, meta description, czy linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne. Oczywiście każda strona potrzebuje czasu na to, aby znaleźć się w TOP10 Google. A gdy już się tam znajdzie, należy nieustannie ją monitorować i modyfikować po to, aby nie spadła na niższe pozycje. Mitem jest to, że strona, która znajdzie się na pierwszym miejscu, już zawsze na nim pozostanie. Skuteczne pozycjonowanie stron to ciągła praca, która przynosi korzyści (zarówno właścicielowi strony, jak i użytkownikowi), jednak wymaga dużego wkładu. Jeśli zastanawiasz się, czy mógłbyś samodzielnie pozycjonować strony, odpowiedz sobie na następujące pytanie: Czy będziesz mieć wystarczająco dużo czasu, aby zająć się całym procesem? Punktów, o które należy zadbać jest bardzo dużo i wymagają zarówno fachowej wiedzy, doświadczenia, cierpliwości, jak i posiadania dostępu do zaawansowanych narzędzi, aby dana strona znalazła się wysoko w wyszukiwarce Google. Decyzja należy do Ciebie.

 

 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez firmę Samatix Hadelko Mateusz z siedzibą w Kędzierzyn-Koźle, 47-200, ul. Piastowska 7/3, moich danych osobowych w celu udzielenia odpowiedzi na pytanie zadane przez formularz kontaktowy za pośrednictwem kanałów komunikacji, które wskazałem/am w formularzu, zgodnie z wymogami ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Tym samym wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w powyższym formularzu w celach handlowych i marketingowych przez wskazaną powyżej firmę Samatix. Ponadto oświadczam, iż zostałem poinformowany o możliwości wycofania udzielonej zgody w każdym momencie oraz o tym, że wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem.