Czy prowadzenie sklepu internetowego się opłaca?

W obecnych czasach budowa sklepu internetowego to swoiste być albo nie być dla każdego sprzedającego. Internauci coraz częściej bowiem robią zakupy online. Ten dynamiczny wzrost branża e-commerce zawdzięcza w dużej mierze pandemii, z którą przyszło nam mierzyć i która doprowadziła do zrewolucjonizowania większości sfer naszego życia.

 

Stworzenie sklepu www – czy jest to konieczne?

Zamknięci w domu internauci zaczęli kupować online większość potrzebnych produktów, co przełożyło się na 40% wzrost tej branży w Polsce. Jednakże sam handel online rozwija się sukcesywnie już od wielu lat, będąc wygodną alternatywą dla tradycyjnej sprzedaży.

Z tego też względu wiele osób myśli nad spróbowaniem swoich sił w branży e-commerce pragnąc mieć nowoczesny sklep internetowy. Biorąc pod uwagę aktualne trendy wśród konsumentów oraz nieoceniony pakiet korzyści, jest to na pewno dobre rozwiązaniem. Decydując się na stworzenie sklepu internetowego czy rozszerzenie działalność o sprzedaż online trzeba się do tego dobrze przygotować. Pomimo wzrostu popularności marketplace’ów to profesjonalnie stworzony sklep internetowy jest najważniejszą częścią biznesu opartego na handlu w Internecie. Uruchomienie sklepu internetowego pozwala bowiem budować markę, co w efekcie przekłada się na zdobywanie lojalnych użytkowników.

Tworzenie sklepów internetowych przyjaznych użytkownikom

Dobry sklep internetowy działa, kusząc nie tylko dostępnością produktów. Tworzenie sklepów internetowych obejmować musi wykonanie przejrzystej struktura kategorii, intuicyjnej nawigacji i łatwego do znalezienia paska wyszukiwania. Dostosowanie sklepu do potrzeb klienta wymaga więc najpierw zrozumienia tego, jak działa sklep internetowy i z jakimi wyzwaniami mierzyć się będzie jego właściciel.

Bezsprzecznie strony prezentujące produkty sklepów internetowych powinny zawierać dopasowane i wyczerpujące opisy, a wybrane zdjęcia cechować się muszą odpowiednią jasnością. Warto też zapewnić użytkownikom możliwość dokonania zakupu bez konieczności rejestracji w systemie, łatwego opłacenia zamówienia i wyboru spośród różnych rodzajów dostawy, poprzez zawarcie umów z różnymi firmami kurierskimi.

W niniejszym artykule poruszymy kwestię korzyści płynących z budowy własnego sklepu internetowego, zastanowimy się, dlaczego w dzisiejszych czasach jest to takie istotne oraz podpowiemy, od czego zacząć projektowanie sklepu www, jakie czynniki wpływają na to, ile kosztuje sklep internetowy i jak go finalnie dostosować do potrzeb klienta.

Rynek e-commerce – jego zalety i przewaga nad tradycyjnym handlem

Według raportu GUS dostęp do Internetu w 2024 roku posiadało 95,9 proc. gospodarstw domowych. Warto podkreślić także, iż wzrost liczby użytkowników Internetu przełożył się bezpośrednio na zwiększenie zainteresowania zakupami różnych produktów w sieci. Wcześniejszy raport GUS z 2021 roku ukazuje, jak duży procent osób zamawia lub kupuje przez Internet towary oraz usługi do użytku prywatnego. Dane dotyczące sprzedaży online przedstawiają się następująco w 3 najpopularniejszych grupach wiekowych:

  • 16-24 lata – 79,3%
  • 25-34 lata – 86,5%
  • 35-44 lata – 80,1%

Dodatkowo sprawozdanie GUS z grudnia 2023 r. sygnalizuje, że odsetek firm decydujących się na tworzenie sklepów internetowych i prowadzenie w Polsce sprzedaży przez Internet w 2022 r. wynosił 18%. Dodatkowo w 2023 r. zakupów w Internecie dokonało 64,3% Polaków.

Imponująco przedstawiają się także statystyki dotyczące światowego rynku sklepów internetowych. Sellers Commerce informuje, że od stycznia do końca października 2024 r. na tworzenie sklepów internetowych zdecydowało się na całym świecie 1,6 mln osób! Wedle prognoz do 2025 r. liczba ta wzrośnie do 2,77 miliarda. Podczas gdy w 2021 r. udział transakcji detalicznych w Internecie wynosił 18,8%, w 2027 r. będzie to już 22,6%. W efekcie globalne zyski z handlu w Internecie w 2029 r. przekroczą 6,4 biliona dolarów. Czy może więc dziwić, że stworzenie sklepu internetowego to marzenie coraz większej ilości osób?

Branża e-commerce w Polsce w roku 2022r., szacowana była na ok. 109 miliardów złotych, natomiast prognozuje się, że do 2027r., wartość ta wzrośnie do 187 miliarderów złotych. Wartość światowego rynku e-commerce w roku 2023 sięgała 16 bilionów dolarów a szacuje się, że do 2032r., wzrośnie do 57 bilionów dolarów, co bardzo mocno wskazuje na trend wzrostowy i ogromne możliwości jakie stoją jeszcze przed całą branżą sklepów internetowych.

Tylko w czerwcu 2021r., (okres wakacyjny, który nie jest najlepszym okresem dla e-commerce), portal Allegro miał prawie półtorej miliarda odsłon. Tylko w ciągu pierwszego kwartału 2021 roku spółka wypracowała 3.75 miliarda przychodu (niecały miliard złotych czystego dochodu netto [w 3 miesiące!]), osiągając w tym samym czasie wartość rynkową 44 miliardów złotych…

Kto korzysta ze sklepów internetowych i ile wówczas wydaje?

Analizując strukturę klientów, portal interaktywnie.com opublikował raport „Jak wdrożyć sklep internetowy i czy to się opłaca?” w którym znaleźć można informacje o tym, że 35% robiących zakupy online to osoby po 50. roku życia; 33% jest w wieku 35-49 lat; 17% to ludzie w wieku 25-34 lata, a 15% to Internauci z przedziału 15-24 lat. Badanie dowiodło także, że im większe miasto, tym więcej jego mieszkańców robi zakupy przez Internet. Liczby mówią, że aż 31% procent kupujących mieszka w miastach mających powyżej 200 tys. mieszkańców. 23% zamieszkuje na co dzień miasta, w których żyje od 50 do 200 tys. ludzi, zaś odsetek osób mieszkających w miastach mających od 20 do 59 tys. to 22% robiących zakupy przez Internet.

Już w 2022 r. o czym donosi portal paypal.com przeciętny Polak wydał na zakupy internetowe ok. 1600 zł. Dane portalu interaktywnie.com wskazują z kolei, że w 2024 r. wartość zakupów dokonywanych przez Polaków w Internecie sięgnie 187 mld zł, co stanowić będzie 12% wzrost względem poprzedniego roku. W głównej mierze odpowiada za to fakt, iż 79% spośród 30 mln polskich internautów dokonuje zakupów przez Internet. Z wszystkich kupujących aż 75% ludzi wybiera polskie sklepy online. Uzupełniając te statystyki, warto podkreślić, że średnia wartość miesięcznych zakupów, jakich dokonują Polacy w Internecie to 573 zł.

Według Semcore przeciętna wartość zakupów dokonywanych w sklepie internetowym waha się w przedziale 200-300 zł. Właściciele sklepów internetowych w coraz większym stopniu próbują zwiększać kwotę zamówień, sugerując klientom dobór innych produktów.

Redukcja sklepów stacjonarnych na rzecz budowy sklepów internetowych

Dane GUS precyzyjnie informują o tym, że w 2024 r. na zakupy w Internecie zdecydowało się 67% ludzi w wieku 16-74 lat. Składa się na to wiele przyczyn, począwszy od tego, że kupowanie online jest po prostu wygodniejsze. Konsument nie musi wychodzić z domu, aby już po chwili cieszyć się nowym nabytkiem. To zwiększenie zainteresowania zakupami w sieci przełożyło się na analizę tego, jak przebiega tworzenie sklepu www i co robić, by mieć sklep internetowy przynoszący zyski.

Niemal sto procent wszystkich klientów, regularnie wykonujących swoje zakupy w przestrzeni sieciowej stwierdzi, iż wybór produktów w Internecie jest o wiele łatwiejszy, niż ma się to w przypadku sklepów stacjonarnych. Nieopłacalność oraz wysokie koszty związane z utrzymaniem sklepu stacjonarnego również zostały zauważone przez sprzedawców, którzy coraz częściej decydują się na stworzenie sklepu www i sprzedaż za jego pośrednictwem. W rezultacie wiele firm, które niegdyś cieszyły się ogromną popularnością wśród klientów obecnie, chyląc się ku upadkowi, postanowiły otworzyć profesjonalny sklep internetowy.

 

Najpopularniejsze branże decydujące się na tworzenie sklepu www

Warto zaznaczyć również, iż rynek e-commerce jest nie tylko przyszłościowy, ale także niezwykle odporny. O ile pandemia znacznie spowolniła całą gospodarkę, o tyle rynek e-commerce zaczął rozwijać się w zawrotnym tempie, co skutkowało wzrostem osób, które zdecydowały się na postawienie sklepu internetowego. Wśród osób, które zdecydowały się na stworzenie sklepu www, wiele oferuje konkretne typy produktów, przez co w sklepach online dominuje sprzedaż z kategorii:

  • uroda i higiena,
  • zdrowie i medycyna,
  • moda,
  • artykuły spożywcze,
  • elektronika
  • narzędzia,
  • media,
  • meble
  • usługi e-learnignowe,
  • gaming.

Rynek e-commerce – odporny i przyszłościowy

Eksperci potwierdzają, że popularność sklepów internetowych w żadnym wypadku nie będzie spadać. Wręcz przeciwnie – sklepy online wraz z upływem lat będą zyskiwać na popularności, powoli, lecz sukcesywnie wypierając te stacjonarne. Opracowanie serwisu interaktywnie.com „Jak otworzyć sklep internetowy – ebook z poradami dla firm” z listopada 2024 r. zwraca uwagę na to, że większość kupujących w sieci zainteresowana jest odzieżą, to aż 79% ludzi. 66% Internautów kupuje obuwie, 65% nabywa produkty kosmetyczce i perfumy, a 57% decyduje się na zakup produktów ze sfery kultury – książek, filmów i płyt.

Według portalu interaktywnie.com, który opublikował raport „Jak skutecznie sprzedawać w Internecie? Poradnik dla firm i menedżerów marketingu.” średnio codziennie na polskim ryku powstaje 21 sklepów internetowych. W samym tylko 2023 r. na terenie naszego kraju przybyło 1800 sklepów online. Dlatego też projektowanie sklepów internetowych gwarantować musi dziś możliwość zaoferowania produktu w wyjątkowy sposób.

Profesjonalne projektowanie sklepów internetowych polega więc na stworzeniu przestrzeni do obudowania ich właściwymi treściami, w postaci opisów, zdjęć, filmów, a nawet recenzji pozwalającymi zainteresować użytkowników i tym samym zwiększyć sprzedaż i zbudować ich lojalność. Według informacji branżowego serwisu yaguara.com prezentującego dane z rynku e-commerce 31% kupujących w sklepach internetowych robi to przynajmniej raz w miesiącu. Co więcej, aż 30% klientów dokonuje zakupu raz w tygodniu.

Zmiana nawyków zakupowych wśród konsumentów jako powód zwiększenia popularności tworzenia sklepów internetowych

Co ciekawe odmrożenie gospodarki nie wpłynęło na zmianę nawyków zakupowych internautów. E-sklep i zakupy online okazały się na tyle wygodną i przyjazną formą, że wygrały z tradycyjną metodą zakupową.

Nie da się ukryć, iż sprzedaż tradycyjna przeżywa kryzys i obserwując tendencje wśród konsumentów, nie zapowiada się na poprawę tej sytuacji, a wręcz można stwierdzić, iż będzie się ona pogłębiała. Wiele firm działających w handlu zmuszonych było zamknąć własną działalność. Przetrwały te, które przeniosły swoją sprzedaż do Internetu i zdecydowało się na stworzenie sklepu www.

Zakaz handlu w niedzielę niestraszny dla sprzedaży online

Zakaz handlu w niedzielę skutecznie uniemożliwił klientom korzystanie z zasobów centrów handlowych, które właśnie tego dnia cieszyły się największym zainteresowaniem. Dzień wolny bowiem jest dla konsumenta możliwością nabycia potrzebnych produktów. W związku z zamknięciem galerii w niedzielę, handel w tym dniu przeniósł się do Internetu.

Już w chwili wprowadzenia niedziel handlowych i niehandlowych, większość sklepów internetowych zanotowała znaczny wzrost zainteresowania ich ofertą w niedziele niehandlowe. Przełożyło się to bezpośrednio na wzrost sprzedaży właśnie tego dnia.

Ciekawą informacją jest to, że według danych hostinger.pl aż 40,8% transakcji dokonywanych jest w godzinach 12-18, 35,8% kupujących preferuje godziny wieczorne (od 18 do północy), a 20% ludzi robi zakupy w godz. 6-12. O ile na samo tworzenie sklepów internatowych nie ma to wielkiego wpływu, to już na ich obsługę jak najbardziej.

Budowa sklepu internetowego okazją do szybkiego pozyskania potencjalnych klientów

Dane pokazują jednoznacznie, jak ważne w dzisiejszych czasach jest posiadanie własnego sklepu internetowego. Zdecydowanie jednym z jego najistotniejszych atutów jest możliwość szybkiego pozyskania nowych klientów, co wpływa bezpośrednio na zwiększenie przychodów i umożliwia rozwój sklepu.

Dane z ostatnich lat wskazują wyraźnie, iż sprzedaż przez Internet wypiera tę tradycyjną oraz ukazują dzielącą ich przepaść. Zwracają także uwagę na niezwykłą odporność i elastyczność rynku e-commerce i fakt, iż tworzenie sklepów internetowych zapewnia mniejszą wrażliwość nawet na nieprzewidziane sytuacje, jak np. pandemia czy kryzys gospodarczy.

Sklep internetowy – łatwe wejście na rynek

Niewielka bariera wejścia na rynek sprawia, iż budowa sklepu internetowego pociąga wiele osób. Stworzenie go jest niezwykle kuszącą opcją zarówno dla osoby, która chciałaby zacząć handel online, jak i dla działalności, które chciałyby rozszerzyć pole swojej aktywności. Profesjonalny sklep internetowy można przecież z powodzeniem prowadzić z własnego domu. Do prowadzenia sklepu nie jest konieczne nawet posiadanie dodatkowego lokum.

Sklep internetowy – brak skomplikowanych procedur i niski nakład finansowy

Co więcej, tworzenie sklepu www i jego i prowadzenie opłaca się także dlatego, że nie wiąże się z żadnymi skomplikowanymi procedurami; przepisy i regulacje prawne także zdecydowanie ułatwią wszelkie formalności. Niekwestionowanym atutem, jaki niesie za sobą tworzenie sklepów internetowych, jest niski nakład finansowy, co sprawia, iż jest to rewelacyjny pomysł na biznes.

Jeśli chcesz zdecydować się na tradycyjną drogę sprzedaży, musisz koniecznie wynająć nieruchomość. Wiąże się to ze sporymi nakładami finansowymi i nie zawsze się opłaca. Zwłaszcza w dużych miastach i popularnych lokalizacjach, gdzie za wynajęcie lokalu musisz zapłacić nawet kilkanaście tysięcy złotych co miesiąc. Masz teraz pewność, że umiejętne tworzenie sklepu www i jego uruchomienie przełoży się na znacznie niższe koszty.

 

Własny sklep internetowy – zachęcający wygląd sklepu oraz dostępność każdego dnia

Kolejnym profitem, wynikającym z zaprojektowania sklepu internetowego i jego prowadzenia, sprawiającym, że sklepy online przeważają nad tymi stacjonarnymi, jest fakt, iż są one otwarte 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu. Jest to szczególnie istotne zarówno z punktu widzenia klienta, odwiedzającego Twoją witrynę, jak i Twojej firmy.

W przeciwieństwie do sklepów stacjonarnych, które musisz otwierać i zamykać o wyznaczonych godzinach, e-sklep stworzony w przestrzeni internetowej może prosperować przez 365 dni w roku, wliczając w to niedziele czy święta. Warto także zaznaczyć, iż internetowy biznes oferuje więcej możliwości na korzystne zaprezentowanie Twojej oferty.

Niewątpliwie dobrym pomysłem jest tworzenie sklepów internetowych w okresie poprzedzającym okres świąteczny i popularne ostatnio Black Friday, w których trakcie aktywność zakupową przejawia 24,4% Internautów.

 

Ile zarabia sklep internetowy?

Według aktualnych statystyk, średni dochód sklepu internetowego w Polsce to 250 000 zł netto, rocznie, co daje nam ponad 20 000 zł. czystego zysku miesięcznie. Należy pamiętać, że to średnia wartość naszego rynku. Według statystyk wiele sklepów internetowych generuje nawet ponad 10 milionów dochodu rocznie, co przekłada się na miesięczne zarobki przekraczające 700 000 zł zysku miesięcznie. Należy jednak pamiętać, że osiągniecie takiego wyniku wymaga nie tylko sporych nakładów na reklamę i marketing internetowy – w tym pozycjonowanie strony w wyszukiwarce, ale przede wszystkim należy zacząć od inwestycji w profesjonalny sklep internetowy. Bazując na szablonowych rozwiązaniach, czy też ograniczonych w dalszym rozwoju sklepach abonamentowych, bardzo ciężko będzie nam wybić się na bardzo konkurencyjnym rynku i cieszyć wyżej wspomnianymi zyskami. Jak każdy biznes, tak samo w e-commerce, nie ma cudów – tylko świadome podejście do odpowiedniego poziomu inwestycji może przynieść nam później wymierne korzyści.

Statystyki pokazują niestety także, że ok 40% sklepów nie jest w stanie osiągnąć średniej wysokości zarobku, która uplasowała się na poziomie, wspominanych już 250 000 zł netto rocznie. Najważniejszymi powodami porażek sklepów jest brak odpowiednio szerokiej gamy asortymentu, problemy z wysyłaniem paczek na czas oraz słaba strona internetowa, czyli sklepy internetowe wykonane „po kosztach”, na tanich szablonach, gotowych rozwiązaniach i absolutnie w żaden sposób nie przemyślane pod kątem UX i UI. W dzisiejszych czasach nawet piekarnie już stosują różna, mniej lub bardziej wyszukane metody marketingowo behawioralne, aby poprawiać swoje wyniki sprzedażowe. Tym bardziej Twój sklep powinien mieć zaszyte takie elementy jak odpowiednio zaplanowane ścieżki, przyjazny interfejs, charakterystyczny motyw przewodni ale przede wszystkim bardzo ciężko będzie generować duże przychody, jeżeli Twój sklep nie będzie zaprojektowany od podstaw z wykorzystaniem metod sprzedażowy marketingowych jak i behawioralnych, czego w najtańszych rozwiązaniach nie znajdziesz.

 

Ile zatem kosztuje założenie sklepu internetowego?

Sklep internetowy oparty o zaawansowany, sprawdzony i skuteczny system zarządzania (CMS), np. WooCommerce czy Prestashop to średnio inwestycja rzędu ok 15 000 zł brutto.

Należałoby zacząć jednak od tego, czy te 15 000 zł – 25 000 zł brutto to dużo? Jeżeli weźmiemy pod uwagę wcześniejsze informacje, że średnio sklep internetowy w Polsce zarabia dla swojego właściciela ponad 20 000 zł miesięcznie „na czysto”, to okazuje się, że stworzenie profesjonalnego sklepu internetowego to jedna z najlepiej zwracających się inwestycji, jaką można podjąć. Można by uznać, że po jednym miesiącu zwróci nam się już cała inwestycja – i to oczywiście prawda. Choć nie do końca – należy pamiętać o tym, że przecież nasz sklep nie będzie generował średniej sprzedaży krajowej zaraz po jego uruchomieniu. Zanim zbudujemy grupę lojalnych klientów, odpowiednio rozszerzymy naszą ofertę odpowiadając na to, czego oczekuje rynek i nasz sklep zacznie być widoczny w wyszukiwarkach (zakładając, że zlecicie jego pozycjonowanie profesjonalnej firmie i odpowiednio zadbać o cały marketing), może minąć i rok albo i dłużej, zanim będziemy mogli cieszyć się zyskami na poziomie, które będą nam gwarantować nie tylko zwrot z inwestycji, ale i satysfakcjonujące nas zyski.

Oczywiście – jak w każdym biznesie, na to czy Twoja inwestycja się zwróci składa się poza samym sklepem internetowym dziesiątki innych czynników – tych mniej i bardziej zależnych od Ciebie, jak to w każdym biznesie bywa. Jedno jest jednak pewne – sam sklep internetowy to podstawowe narzędzie, od którego musisz zacząć. Narzędzie, które da Ci możliwość zrobienia wszystkiego od początku bardzo dobrze. Tutaj jak w każdym innym biznesie, nie ma drogi na skróty – jeżeli liczysz, że zakup 30 letniego auta do pracy na taksówce, aby zaoszczędzić „na start” pozwoli Ci za rok na kupienie porządnego, luksusowego auta do wożenia dyrektorów na lotnisko, to może być nieco rozczarowująca strategia. Należy także pamiętać, że inwestycje rzędu ok 20 000 zł, to inwestycje właśnie „na start” za profesjonalny sklep internetowy, ale nie rzadko przedsiębiorcy z dużymi oczekiwaniami realizują nowe sklepy internetowe w budżetach przekraczających 40 000 zł czy nawet 60 000 zł., a w przypadku dedykowanych sklepów, budowanych całkowicie indywidualnie na kodzie PHP, są to inwestycje przekraczające 100 000 – 200 000 zł brutto.

Wszystko jak zawsze zależy od Twoich potrzeb, tego jak wiele funkcjonalności będziemy chcieli posiadać na naszym sklepie, jakie rozwiązania technologiczne chcemy zaproponować naszym klientom i na jakim poziomie chcemy posiadać interfejs, czyli grafikę naszego sklepu. Aby móc poprawnie wycenić budowę nowego sklepu, który ma w ogóle prawo być skutecznym, na pewno niezbędna jest rozmowa telefoniczna z jego ewentualnym wykonawcą i poświęcenie ok 30 – 40 minut na szczegółowe omówienie Twojego biznesu, Twoich oczekiwań, kto będzie klientem sklepu, do kogo ma trafiać itd. TO pozwoli oszacować realne widełki ewentualnej inwestycji w profesjonalny sklep, który da Ci szansę, na prowadzenie skutecznego biznesu. Jak wygląda przygotowanie do pracy nad realizacją takiego sklepu czy też innej strony internetowej pod kątem planowania, możesz przeczytać tutaj.

Marketing sklepu internetowego

Odpowiednio prowadzone działania marketingowe z pewnością przyczyniają się do trafienia z ofertą sklepu do szerszego grona klientów. Dostosowanie sklepu do wymagań wyszukiwarki wymaga odpowiednich treści SEO i rozpoczęcia pozycjonowania sklepu internetowego, pozytywnie wpływającego na widoczność Twojego e-sklepu w wynikach wyszukiwania Google. Gotowy sklep internetowy powinien posiadać unikalne i zachęcające opisy kategorii i samych produktów, gdyż działanie to pozwala skutecznie promować sklep internetowy i pozyskiwać nowych klientów. Znajdujące się opinie klientów sprawią natomiast, iż Twoja firma stanie się bardziej wiarygodna dla konsumenta.

Innym ze sposobów wykorzystywanych przez właścicieli sklepów internetowych jest zwiększenie wartości zamówienia w sklepie poprzez tzw. up-selling. Pod tym terminem kryje się proces polegający na zwracaniu uwagi Internautom na inne podobne produkty z wyższej półki cenowej. Częstokroć tworzenie sklepów internetowych odbywa również się z wykorzystaniem techniki sprzedażowej opartej na oferowaniu produktów komplementarnych, będących dodatkami do kupowanego przedmiotu.

Dane Gemius mówią same za siebie: aż 41% Internautów zwraca uwagę na opinie dotyczące danego sklepu internetowego. Opracowanie portalu interaktywnie.com pt. „E-commerce w 2024 roku, czyli jak skutecznie sprzedać w Internecie. Poradnik dla firm i menedżerów marketingu” informuje o wielkiej wadze, jaką użytkownicy przykładają do tego, jakie opinie krążą w sieci na temat konkretnych sklepów internetowych i produktów. Wysokie oceny i pozytywne komentarze zwiększają zaufanie do marki, a w razie wystąpienia porównywalnych cen, niejednokrotnie decydują o kolejności wyświetlania produktów w serwisie sprzedażowym.

Stworzenie sklepu internetowego zgodnie z wymaganiami User Experience

Dodatkowo raport branżowego portalu interaktywnie.com „Jak skutecznie sprzedawać w Internecie? Poradnik dla firm i menedżerów marketingu.” z września 2024 r. zwraca uwagę na jeszcze jedną istotną kwestię. Dokonując zakupów, prócz kryterium ceny, Internauci coraz częściej zwracają uwagę na wysoki poziom User Experience strony sklepu internetowego. UX to czynnik zwiększający konwersję i pozwalający budować wiarygodność firmy w oczach kupujących. Wg badań 86% klientów akceptuje wyższą cenę produktu, jeśli w parze z tym idą lepsze doświadczenia zakupowe, tj.:

  • minimalizacja pól w formularzach,
  • umożliwienie dokonania zakupu bez konieczności zarejestrowania konta,
  • stałe pokazywanie paska postępu dokonywanego zamówienia.

Co wpływa na UX sklepu?

Do najważniejszych aspektów związanych z tym, jak działać będzie nowy sklep internetowy, zalicza się konieczność spełnienia wszystkich wymagań z zakresu UX projektu. Należy do nich szybkość działania strony, responsywny projekt sklepu internetowego i wykorzystanie zdjęć produktów w wysokiej rozdzielności. Doniesienia Forbesa mówią, że specjaliści przewidują, że do 2027 r. z urządzeń mobilnych w trakcie dokonywania zakupów internetowych będzie korzystało 62% użytkowników.

Szybkość wczytywania się strony internetowej sklepu to jeden z elementów, które bardzo mocno podnoszą współczynnik konwersji. Tymczasem wiele sklepów internetowych boryka się z jego niskim poziomem, gdyż badania portalu manferra.com pokazują, że wynosi on między 2,5 a 3 procentami.

Nie można także zapominać o stosowaniu przejrzystych kategorii i umożliwieniu użytkownikom filtrowania wyników wyszukiwania produktów. Sklepy internetowe oparte są co prawda na różnych systemach, jednak każdy z nich umożliwia wdrożenie takiej funkcji. Nieodzowne jest równie zadbanie o widoczne przyciski Call to Action, które zachęcają do dodania produktu do koszyka i wysłania zamówienia. Kluczową kwestią wpływająca na tworzenie sklepów internetowych jest sfinalizowanie transakcji w jak najmniejszej liczbie kroków, dzięki eliminacji pól, jakie trzeba wypełnić w formularzu.

Tworzenie sklepu www w oparciu o dropshipping – czym jest i dlaczego warto spróbować?

Zastanawiając się nad tym, w jaki sposób jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym warto rozważyć dropshipping. Ten model logistyczny, bardzo się opłaca. Posiadasz bowiem możliwość na sprzedawanie produktów, których nie masz na stanie. Sprzedaż w Internecie odbywa się tutaj za Twoim pośrednictwem, bez konieczności kupowania i magazynowania czegokolwiek. Sprzedany towar dociera do Twoich klientów bezpośrednio z hurtowni. Nie musisz zajmować się wysyłką i pakowaniem produktów, przez co obsługa sklepu internetowego stworzonego w ten sposób jest prostsza. Z tego względu projektowanie sklepu www w ten sposób, stwarza możliwość prowadzenia biznesu z dowolnego miejsca na świecie.

W obecnych czasach, kiedy niemal każdy zarówno z większych, jak i mniejszych przedsiębiorców jest w posiadaniu własnego sklepu internetowego, pojęcie dropshippingu zaczyna jawić się jako coraz mniej obce. Jeśli jednak jesteś nowy w branży e-commerce, warto wyjaśnić, iż jest to model biznesowy, wykorzystywany w sprzedaży internetowej. Wśród jego najwyżej cenionych zalet możemy wyróżnić przede wszystkim ogromną oszczędność pieniędzy. Jest to szczególnie istotne w przypadku osób, które dopiero zaczynają swoją przygodę ze sklepami online.

Dropshipping – tworzenie sklepów internetowych bez przestrzeni magazynowej

Idea dropshippingu opiera się głównie na braku konieczności magazynowania zamówień w swoim sklepie. Zamiast tego, sprzedawcy wykupują je bezpośrednio od dostawcy, tuż po otrzymaniu woli ich zakupu przez klientów. Należy jednak zaznaczyć, iż dropshipping obejmuje wyłącznie branżę detaliczną, a nie hurtową. Redukcja kosztów następuje poprzez ominięcie jednego z segmentów łańcucha sprzedażowego, którym jest mianowicie przechowywanie towaru w magazynie.

Tworzenie sklepów internetowych w ten sposób zapewnia niski koszt rozpoczęcia i prowadzenia działalności, łatwość uruchomienia, dostęp do nieograniczonego asortymentu czy mniejszy poziom ryzyka, wiążącego się z działalnością. Możliwość podjęcia się dropshippingu stanowi więc kolejny ważny argument, przemawiający za opłacalnością budowy sklepu internetowego.

Projektowanie sklepu www w trybie Fullfilment – kompleksowa obsługa logistyczna dla sklepów internetowych

Obecne czasy oferują wiele pozytywów dla osób, które decydują się na stworzenie sklepu www. Możemy do nich zaliczyć przede wszystkim fullfilment, czyli tak zwaną kompleksową obsługę logistyczną sklepu online. Budowanie sklepu internetowego w oparciu o tę metodę, polega na outsourcingu magazynowym, przyjmowaniu, inwentaryzacji oraz wysyłce towarów, kończąc na zarządzaniu dystrybucją towarów. Jest to rozwiązanie, które zyskuje uznanie w oczach przedsiębiorców, gdyż możesz posiąść cały pakiet niezbędnych usług w stosunkowo niskiej cenie.

Pierwszym krokiem fullfilment jest dotarcie zamówionych towarów do wybranego przez Twoją firmę operatora logistycznego, a następnie magazynowanie asortymentu, zważywszy na indywidualne wymagania Twojego sklepu. Wszelkie aspekty związane z asortymentem stanowią odpowiedzialność firmy logistycznej. Muszą one zostać odpowiednio skompletowane, posegregowane, a także zapakowane.

Do zadań operatora logistycznego zależy nie tylko samo magazynowanie towarów, ale również ich wysyłka do klienta, a także wszelkie aspekty, związane z obsługą konsumenta tuż po dostarczeniu mu zamówionej paczki. Jest to kolejny argument za tym, by podjąć decyzję o stworzeniu sklepu www.

Sklep internetowy – biznes we własnej przestrzeni domowej

Jak już wcześniej wspomnieliśmy, do prowadzenia sklepu online nie musisz posiadać dodatkowego lokum. Masz możliwość zacząć sprzedawać nawet z własnego domu czy mieszkania.

A co z koniecznością magazynowania? W tym wypadku również możesz składować towar u siebie, a w miarę rozwoju działalności, przybywania klientów i zwiększania zysków, możesz wynająć magazyn.

Własny sklep internetowy – oszczędność czasu i pieniędzy

Sklepy internetowe oparte mogą być na rozmaitych systemach. Osoby i firmy zakładające firmy zajmujące się handlem w sieci bardzo często korzystają z możliwości, jakie daje sklep WooCommerce. Oprogramowanie to pozwala oprzeć swój sklep internetowy o popularny system WordPress, dający szanse na łatwe zarzadzanie treścią witryny. Jednocześnie sklep WooCommerce świetnie nadaje się do prowadzenia handlu Internecie, oferując użytkownikom możliwość wygodnego korzystania z koszyka zakupowego. Sklepy internetowe oparte na tym systemie dają też możliwość wyboru jednej z kilku metod płatności za zakupy i doboru preferowanego rodzaju przesyłki.

Znaczenie tego aspektu podkreślają specjaliści serwisu bigcommerce.com, wskazując właśnie na konieczność umożliwienia wyboru spośród różnych metod płatności. Badania dowodzą, że wpływa to na poprawienie współczynnika konwersji na urządzaniach mobilnych. Tak utworzony sklep internetowy daje możliwość zagwarantowania Klientom bezpieczeństwa zakupów i łatwej obsługi sklepu internetowego, w tym zapewnienia możliwości kontaktu na linii sprzedający – kupujący.

Decydując się na projektowanie sklepu www opartego w odpowiedniej technologii, zapewniamy sobie oszczędność czasu, a także pieniędzy. Ten ostatni z profitów jawi się w oczach przyszłych przedsiębiorców jako jeszcze bardziej kuszący i skłaniający do prowadzenia swojej działalności w przestrzeni online.

W przypadku sklepów stacjonarnych takie inwestycje, jak wynajęcie dodatkowych powierzchni, utrzymanie stale powiększającej się kadry pracowników, podnoszenie poziomu nowoczesności własnej firmy, czy jak najkorzystniejsza ekspozycja produktów pochłaniają nie tylko ogromny koszt, ale również wiele czasu.

Tworzenie sklepu www daje również z możliwość ominięcie łańcucha pośredników, dzięki czemu zaoszczędzisz nawet do kilkudziesięciu procent czasu. Zaoszczędzony czas i pieniądze natomiast, mogą zostać przeznaczone na poszerzanie kompetencji własnych pracowników czy poszukiwanie nowych metod sprzedaży.

Profesjonalne tworzenie sklepu www szansą na zwiększenie widoczności w Google

Im wcześniej zaczniesz budowanie sklepu internetowego, tym lepiej będziesz odebrany przez wyszukiwarkę. Po uruchomieniu sklepu internetowego warto zadbać o zwiększenie widoczności w Google. Lepsza widoczność sklepu internetowego dla klienta to większy ruch, a co za tym idzie wyższy zysk po Twojej stronie. Nowy sklep internetowy powinien cechować się łatwo zapamiętanym adresem internetowym. Domena powinna być więc stosunkowo prosta, a przy tym krótka. Dodatkowo zakładanie sklepu internetowego powinno cechować nadanie mu nazwy odnoszącej się do samej firmy lub rodzaju prowadzonej działalności. Dobrą praktyką w kontekście późniejszego prowadzenia sklepu internetowego jest unikanie łączników i polskich znaków oraz liczb.

Kluczowe znaczenie wpływające na biznes internetowy, jakim jest własny sklep online, ma także odpowiednia optymalizacja witryny pod kątem widoczności w wyszukiwarce internetowej. Wśród wielu czynników, jakie ogóle bierze pod uwagę, znajdują się:

  • czas, jaki użytkownik spędza na stronie sklepu
  • szybkość ładowania strony
  • responsywny sklep internetowy
  • prosta struktura strony i łatwa nawigacja

Dodatkowe czynniki wspierające dochodowość sklepów internetowych

W kontekście uzyskania wysokiej pozycji sklepu w wyszukiwarce wiele znaczenie ma czas, jaki użytkownicy spędzają na stronie i wartość tzw. współczynnika odrzuceń, a więc liczby użytkowników, którzy opuścili stronę, nie wykonawszy żadnego działania. Opracowanie portalu interaktywnie.com wskazuje na to, jak istotnym elementem budowy sklepu internetowego jest zapewnienie właściwej ścieżki zakupowej użytkownikom.

W tym aspekcie bardzo istotną funkcję pełni strona główna sklepu, której zadaniem jest zaprezentowanie w odpowiedni sposób najważniejszych produktów i aktualnych promocji. Kolosalne znaczenie w kontekście skutecznego prowadzenia sklepu internetowego ma widoczne wezwanie do działania, które nie tylko informuje o tym, co się zdarzy po wykonaniu działania, ale też przekona użytkowników do działania.

Branżowy serwis bigcommerce.com podkreśla, iż tworzenie sklepów internetowych powinno gwarantować intuicyjne korzystanie ze strony; łatwe i sprawne przemieszczanie się pomiędzy poszczególnymi kategoriami i produktami stanowi szansę na zatrzymanie na klientów dłużej na stronie. Proces budowy sklepu internetowego wymaga zastosowania funkcji filtrowania pozwalającego na szybkie znalezienie szukanego produktu w gąszczu całego asortymentu.

Wagę tych elementów podkreśla fakt, iż sklepy stworzone zgodnie z tymi cechuje występowanie czterokrotnie większej konwersji. Ważne by projektowanie sklepów internetowych pozwalało później na dostosowywanie ich do nowych wyzwań. Rozwój sklepu internetowego wymaga przygotowania takiego projektu, by z łatwością można go było zmieniać. Chcąc rozbudować sklep internetowy o nowe kategorie, dodać możliwość wysiłki newsletterów bądź zmodyfikować projekt graficzny należy zbudować e sklep, który technologia na to pozwoli.

 

Stworzenie sklep internetowego to możliwość dotarcia do każdego klienta

Kolejnym niekwestionowanym profitem, jaki daje stworzenie sklepu www, jest możliwość dotarcia do milionów klientów z całego świata. W przypadku sklepu stacjonarnego istnieją niewielkie szanse, że będą odwiedzać go osoby, mieszkające w innym mieście, województwie czy też kraju.

Twoje produkty czy usługi, sprzedawane za pośrednictwem sklepu internetowego, dotrą do większego grona potencjalnych klientów. Stworzenie sklepu online to również ogromną szansą dla osób, których zróżnicowany asortyment produktów nie spotkał się z zainteresowaniem na rynku lokalnym. Stworzenie sklepu internetowego to przecież szansa na sprzedaż produktów także za granicą.

Co więcej, prowadzenie sprzedaży w profesjonalnie stworzonym sklepie internetowym, otwiera drzwi do możliwości podjęcia współpracy międzynarodowej z zagraniczną firmą. Tego rodzaju przedsięwzięcie z pewnością pomoże w rozpowszechnianiu Twoich produktów czy usług. Jak duże daje to możliwości, wskazuje sprawozdanie dotyczące europejskiego handlu elektronicznego za rok 2023 przygotowane przez Uniwersytet Nauk Stosowanych i E-commerce w Europie w Amsterdamie. Wg niego obroty w europejskim handlu elektronicznym B2C wzrosły z 849 mld euro w 2012 r. do 899 mld euro w 2022 r. Według szacunków sprzedaż internetowa w Europie wciąż będzie rosła i w efekcie aż 30% sprzedaży detalicznej do 2030 r. będzie odbywało się przez Internet.

Szybki kontakt z klientem oraz personalizacja – niekwestionowane atuty sklepu internetowego

Sprzedając swoje produkty za pośrednictwem strony internetowej, masz możliwość szybszego i sprawniejszego kontaktu ze swoim klientem. Chatboty czy wirtualni asystenci przyczyniają się to znacznej automatyzacji sklepów internetowych, pomagając nie tylko w robieniu zakupów, ale również dokonywaniu płatności. O tym, że tworzenie sklepów internetowych posiadających tę funkcje poprawia sposób w jaki działa tak nowoczesny sklep internetowy świadczy to, że aż połowa wszystkich kupujących w Internecie jest zdania, że chętniej dokona zakupu, jeśli otrzyma odpowiedź na zadanie w ten sposób pytanie.

Dodatkowo budowa sklepu internetowego umożliwia stworzenie oferty, która ma szansę na o wiele wyższy poziom personalizacji, niż ma się to w przypadku sklepów stacjonarnych. Na podstawie wyszukiwań oraz ruchów przeprowadzanych przez potencjalnego klienta, oferta zostaje dostosowywana do jego wymagań. Istnieją wówczas większą szansą, że internauta wykaże zainteresowanie ofertą Twojej firmy. Co po stworzeniu sklepu www?

Skuteczna reklama sklepów internetowych

Pragnąc rozpocząć swoją działalność gospodarczą, z pewnością Twoim celem jest budowanie marki oraz zdobycie jak największej liczby zaufanych klientów. Z tego względu sprzedaż przez Internet to rewelacyjny sposób na biznes i jego promocję. Rozpoczynając zakładanie sklepu internetowego, warto już zadbać o jego późniejszą działalność. Dobrym pomysłem jest choćby stworzenie tymczasowej strony na docelowym adresie, na czas budowy sklepu internetowego informującej o tym, że już niebawem pojawi się tam nowy sklep internetowy.

Z pewnością znasz powiedzenie: nigdy nie będzie drugiej okazji do zrobienia dobrego pierwszego wrażenia. Tworzenie sklepów internetowych jest procesem będącym idealnym dowodem na prawdziwość tego sformułowania. Aby móc skutecznie prowadzić biznes w sieci oparty o handlowaniu produktami koniecznie trzeba utrzymać zaangażowanie użytkowników. Witryna sklepu www musi posiadać wyjątkowy projekt graficzny, dzięki czemu zyska „to coś”, co zatrzyma uwagę na dłużej. Efektowna grafika, interesujące hasło reklamowe, szybkość działania strony – wszystko to ma ogromny wpływ na tworzenie sklepów internetowych.

Rozpoznawalność marki

Szanse na to, że Twoja firma zostanie zapamiętana, rosną znacznie wówczas, gdy zdecydujesz się na założenie i właściwe stworzenie sklepu www. Decydując sie na stworzenie sklepu internetowego, należy pamiętać o tym, że 79% ludzi robi zakupy Internecie korzystając ze smartfonów, niemiej jednak w grupie najmłodszych klientów odsetek ten stanowi aż 93%. W efekcie tylko sklepy internetowe przyjazne wyświetlaniu na smartfonach i tabletach mają dziś szansę na odniesienie sukcesu.

Siła sugestii potrafi zdziałać prawdziwe cuda. Wiedząc o tym, projektowanie sklepów internetowych można tak, by w pełni wykorzystać potencjał, jaki drzemie w oferowaniu nabywcom dodatkowych produktów. Częstą praktyką jest wykorzystywanie do tego funkcjonalności sklepu w postaci prezentowania podobnych produktów, z tej samej linii sprzedażowej.

Warto także podkreślić, iż reklamy umieszczane w mediach społecznościowych gwarantują większą szansę, że Twój produkt zostanie zauważony. Warto jeszcze dodać, że w obecnych czasach niemal 73% osób, posiadających dostęp do Internetu, decyduje się na zakupy w sieci.

 

Źródła:

https://interaktywnie.com/public/upload/pliki/de/ed/raport_jak_sprzedawac_w_internecie.pdf
https://www.bigcommerce.com/articles/ecommerce/create-online-store/
https://ecommerce-europe.eu/wp-content/uploads/2023/11/European-Ecommerce-Report-2023-Light-Version.pdf
https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/nauka-i-technika-spoleczenstwo-informacyjne/spoleczenstwo-informacyjne/spoleczenstwo-informacyjne-w-polsce-w-2024-roku,2,14.html
https://interaktywnie.com/public/upload/pliki/50/d4/wlasny-sklep-internetowy-ebook.pdf
https://www.paypal.com/il/enterprise/campaigns/ecommerce-index
https://gemius.com/pl/news/id-79-internautow-kupuje-online-raport-e-commerce-w-polsce-2023-juz-dostepny/
https://www.forbes.com/advisor/business/ecommerce-statistics/
https://www.yaguara.co/online-shopping-statistics/
https://interaktywnie.com/ebook-z-raportem-jak-wdrozyc-sklep-internetowy-i-czy-to-sie-oplaca-pdf/
https://semcore.pl/jak-zwiekszyc-wartosc-koszyka-5-sposobow/#Ile_wynosi_srednia_wartosc_koszyka_zakupowego_w_przecietnym_sklepie_internetowym
https://www.sellerscommerce.com/blog/ecommerce-statistics/
https://www.manaferra.com/ecommerce-statistics/
https://www.hostinger.com/tutorials/ecommerce-statistics
Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez firmę Samatix Hadelko Mateusz z siedzibą w Kędzierzyn-Koźle, 47-200, ul. Piastowska 7/3, moich danych osobowych w celu udzielenia odpowiedzi na pytanie zadane przez formularz kontaktowy za pośrednictwem kanałów komunikacji, które wskazałem/am w formularzu, zgodnie z wymogami ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Tym samym wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w powyższym formularzu w celach handlowych i marketingowych przez wskazaną powyżej firmę Samatix. Ponadto oświadczam, iż zostałem poinformowany o możliwości wycofania udzielonej zgody w każdym momencie oraz o tym, że wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem.