Czy prowadzenie sklepu internetowego się opłaca?

 

 

Sklep internetowy – czy jest potrzebny?

W obecnych czasach posiadanie strony internetowej czy sklepu internetowego to swoiste być albo nie być dla każdego sprzedającego. W ostatnich latach coraz więcej internautów robi zakupy online. Ten dynamiczny wzrost branża e commerce zawdzięcza w dużej mierze pandemii, z którą przyszło nam mierzyć się od 2020 roku i która doprowadziła do zrewolucjonizowania większości sfer naszego życia. Zamknięci w domu internauci zaczęli kupować online większość potrzebnych produktów. Jednakże sam handel online rozwija się sukcesywnie już od wielu lat, będąc wygodną alternatywą dla tradycyjnej sprzedaży.

Z tego też względu wiele osób myśli nad spróbowaniem swoich sił w branży e commerce czy to zakładając własną działalność czy rozszerzając ją o sprzedaż online. Biorąc pod uwagę aktualne trendy wśród konsumentów oraz nieoceniony pakiet korzyści, jest to na pewno dobre rozwiązanie. W niniejszym artykule poruszymy kwestię korzyści płynących z posiadania własnego sklepu internetowego, zastanowimy się, dlaczego w dzisiejszych czasach jest to takie istotne oraz podpowiemy od czego zacząć swoje działania.

Rynek e commerce – jego zalety i przewaga nad tradycyjnym handlem

Według raportu GUS dostęp do Internetu w 2021 roku posiadało blisko 92,4 proc. gospodarstw domowych. Warto podkreślić także, iż wzrost liczby użytkowników Internetu przełożył się bezpośrednio na zwiększenie zainteresowania zakupami różnych produktów w sieci. Raport GUS z 2021 roku ukazuje jak duży procent osób zamawia lub kupuje przez Internet towary oraz usługi do użytku prywatnego. Dane dotyczące sprzedaży online przedstawiają się następująco w 3 najpopularniejszych grupach wiekowych:

  • 16–24 lata – 79,3 %
  • 25–34 lata – 86,5 %
  • 35–44 lata – 80,1 %

Redukcja sklepów stacjonarnych na rzecz sklepów internetowych

Zwiększenie zainteresowania zakupami w sieci przełożyło się na powstanie większej ilości sklepów internetowych oraz redukcję sklepów stacjonarnych. Szacuje się udział rynku e commerce w całościowym handlu detalicznym w Polsce wzrośnie co najmniej o 10% w ciągu następnych kilku lat. Już obecnie wynosi on niemal 20%. Składa się na to wiele przyczyn, począwszy od tego, że kupowanie online jest po prostu wygodniejsze. Konsument nie musi wychodzić z domu, aby już po chwili cieszyć się nowym nabytkiem. Jednak to nie wszystko.

Niemal sto procent wszystkich klientów, regularnie wykonujących swoje zakupy w przestrzeni sieciowej stwierdzi, iż wybór produktów w internecie jest o wiele łatwiejszy, niż ma się to w przypadku sklepów stacjonarnych. Nieopłacalność oraz wysokie koszty związane z utrzymaniem sklepu stacjonarnego również zostały zauważone przez sprzedawców, którzy co raz częściej decydują się na sprzedaż za pośrednictwem internetu. Wiele firm, które niegdyś cieszyły się ogromną popularnością wśród klientów, obecnie, chyląc się ku upadkowi, postanowiły otworzyć sklep online.

Rynek e commerce – odporny i przyszłościowy

Warto zaznaczyć również, iż rynek e commerce jest nie tylko przyszłościowy, ale także niezwykle odporny. O ile pandemia znacznie spowolniła całą gospodarkę, o tyle rynek e commerce zaczął rozwijać się w zawrotnym tempie. Konsumenci kupują w sklepie internetowym już nie tylko odzież czy obuwie, ale także kosmetyki, środki czystości, sprzęt kuchenny, artykuły biurowe, książki, żywność dla siebie oraz zwierząt domowych, a nawet narzędzia ogrodowe czy rośliny.

Wśród osób, które zdecydowały się założyć sklep internetowy dominuje sprzedaż z kategorii: uroda i higiena, zdrowie i medycyna, artykuły spożywcze, elektronika czy gaming. Eksperci potwierdzają, że popularność sklepów internetowych w żadnym wypadku nie będzie spadać. Wręcz przeciwnie – sklepy online wraz z upływem lat będą zyskiwać na popularności, powoli, lecz sukcesywnie wypierając te stacjonarne.

Zmiana nawyków zakupowych wśród konsumentów

Co ciekawe odmrożenie gospodarki nie wpłynęło na zmianę nawyków zakupowych internautów. Sklep internetowy i zakupy online okazały się na tyle wygodną i przyjazną formą, która wygrała z tradycyjną metodą zakupową.

Nie da się ukryć, iż sprzedaż tradycyjna przeżywa kryzys i obserwując tendencje wśród konsumentów nie zapowiada się na poprawę tej sytuacji, a wręcz można stwierdzić, iż będzie się ona pogłębiała. Wiele firm działających w handlu zmuszonych było zamknąć własną działalność. Przetrwały te, które przeniosły swoją sprzedaż do Internetu i zdecydowało się założyć sklep internetowy.

Zakaz handlu w niedzielę niestraszny dla sprzedaży online

Zakaz handlu w niedzielę skutecznie uniemożliwił klientom korzystanie z zasobów centrów handlowych, które właśnie tego dnia cieszyły się największym zainteresowaniem. Dzień wolny bowiem jest dla konsumenta możliwością nabycia potrzebnych produktów. W związku z zamknięciem galerii w niedzielę, handel w tym dniu przeniósł się do Internetu.

Już w chwili wprowadzenia niedziel handlowych i niehandlowych, większość sklepów internetowych zanotowało znaczy wzrost zainteresowania ich ofertą właśnie w niedziele niehandlowe. Przełożyło się to bezpośrednio na wzrost sprzedaży właśnie tego dnia.

Sklep internetowy – szybkie pozyskanie potencjalnych klientów

Dane te pokazują jednoznacznie jak ważne w dzisiejszych czasach jest posiadanie własnego sklepu internetowego. Zdecydowanie jednym z najistotniejszych atutów jest możliwość szybkiego pozyskania nowych klientów, co wpływa bezpośrednio na zwiększenie przychodów i umożliwia rozwój sklepu.

Dane z ostatnich lat wskazują wyraźnie, iż sprzedaż przez internet wypiera obecnie tę tradycyjną oraz ukazują dzielącą ich przepaść. Zwracają także uwagę na niezwykłą odporność i elastyczność rynku e commerce, która niewrażliwa pozostaje nawet na nieprzewidziane sytuacje, jak np. pandemia czy kryzys gospodarczy.

Sklep internetowy – łatwe wejście na rynek

Niewielka bariera wejścia na rynek sprawia, iż założenie własnego sklepu internetowego jest niezwykle kuszącą opcją zarówno dla osoby, która chciałaby zacząć handel internetowy, jak i dla działalności, które chciałyby rozszerzyć pole swojej aktywności. Sklep internetowy można z powodzeniem prowadzić z własnego domu. Do prowadzenia sklepu nie jest konieczne nawet posiadanie dodatkowego lokum.

Sklep internetowy – brak skomplikowanych procedur i niski nakład finansowy

Co więcej założenie i prowadzenie sklepu internetowego nie wiążą się z żadnymi skomplikowanymi procedurami, przepisy i regulacje prawne także zdecydowanie ułatwią wszelkie formalności. Niekwestionowanym atutem jaki niesie za sobą stworzenie sklepu internetowego jest niski nakład finansowy, co sprawia, iż jest to rewelacyjny pomysł na biznes.

Jeśli chcesz zdecydować się na tradycyjną drogę sprzedaży, musisz koniecznie wynająć nieruchomość. Wiąże się to ze sporymi nakładami finansowymi i nie zawsze się opłaca. Zwłaszcza w dużych miastach i popularnych lokalizacjach, gdzie za wynajęcie lokalu musisz zapłacić nawet kilkanaście tysięcy złotych co miesiąc.

Masz teraz pewność, że uruchomienia Twojego sklepu internetowego wygeneruje więc znacznie niższe koszty.

Własny sklep internetowy – zachęcający wygląd sklepu oraz dostępność każdego dnia

Kolejnym profitem, wynikającym z prowadzenia sklepu w przestrzeni internetowej, sprawiającym, że sklepy online przeważają nad tymi stacjonarnymi, jest fakt, iż są one otwarte 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu. Jest to szczególnie istotne zarówno ze punktu widzenia klienta, odwiedzającego Twoją witrynę, jak i Twojej firmy.

W przeciwieństwie do sklepów stacjonarnych, które musisz otwierać i zamykać o wyznaczonych godzinach, sklep w przestrzeni internetowej może prosperować przez 365 dni w roku, wliczając w to niedziele czy święta. Warto także zaznaczyć, iż internetowy biznes oferuje więcej możliwości na korzystne zaprezentowanie Twojej oferty.

Całość stanie się więc bardziej przejrzysta i przyjazna dla oczu potencjalnych klientów, a także w szybszy sposób znajdą to, czego aktualnie poszukują. Takie działania marketingowe to rozwiązania, które z pewnością przyczynią się do zwiększenia liczby klientów. Możesz stworzyć również treści SEO, które w znaczny sposób wpłyną pozytywnie na widoczność Twojego e sklepu w wynikach wyszukiwania Google. Znajdujące się opinie klientów sprawią natomiast, iż Twoja firma stanie się bardziej wiarygodna dla konsumenta.

Dropshipping – czym jest i dlaczego warto spróbować?

Dropshipping to model logistyczny, który bardzo się opłaca. Posiadasz bowiem możliwość na sprzedawanie produktów, których nie masz na stanie. Sprzedaż w Internecie odbywa się tutaj za Twoim pośrednictwem, bez konieczności kupowania i magazynowania czegokolwiek. Sprzedany towar dociera do Twoich klientów bezpośrednio z hurtowni. Nie musisz zajmować się wysyłką i pakowaniem produktów. Z tego względu własny sklep internetowy możesz prowadzić z dowolnego miejsca na świecie. W obecnych czasach, kiedy niemal każdy zarówno z większych, jak i mniejszych przedsiębiorców jest w posiadaniu własnego sklepu internetowego, pojęcie dropshippingu zaczyna jawić się jako coraz mniej obce. Jeśli jednak jesteś nowy w branży e-Commerce, warto wyjaśnić, iż jest to innowacyjny model biznesowy, wykorzystywany w sprzedaży internetowej. Wśród jego najwyżej cenionych zalet możemy wyróżnić przede wszystkim ogromną oszczędność pieniędzy. Jest to szczególnie istotne w przypadku osób, które dopiero zaczynają swoją przygodę ze sklepami online.

Idea dropshippingu opiera się głównie na braku konieczności magazynowania zamówień w swoim sklepie. Zamiast tego, sprzedawcy wykupują je bezpośrednio od dostawcy, tuż po otrzymaniu woli ich zakupu przez klientów. Należy jednak zaznaczyć, iż dropshipping obejmuje wyłącznie branżę detaliczną, a nie hurtową. Redukcja kosztów następuje poprzez ominięcie jednego z segmentów łańcucha sprzedażowego, którym jest mianowicie przechowywanie towaru w magazynie. Do walorów tego rozwiązania możemy zaliczyć niski koszt rozpoczęcia i prowadzenia działalności, łatwość uruchomienia, dostęp do nieograniczonego asortymentu czy mniejszy poziom ryzyka, wiążącego się z działalnością. Możliwość podjęcia się dropshippingu stanowi więc kolejny ważny argument, przemawiający za opłacalnością założenia sklepu internetowego.

Fullfilment – kompleksowa obsługa logistyczna dla sklepów internetowych

Obecne czasy oferują wiele pozytywów dla osób, które decydują się na założenie własnego sklepu internetowego. Możemy do nich zaliczyć przede wszystkim fullfilment, czyli tak zwaną kompleksową obsługę logistyczną sklepu online. Składa się ona z kilku elementów, począwszy od outsourcingu magazynowego, poprzez przyjmowanie, inwentaryzację oraz wysyłkę towarów, a skończywszy na zarządzaniu dystrybucją towarów. Jest to rozwiązanie, które zyskuje uznanie w oczach przedsiębiorców, gdyż możesz posiąść cały pakiet niezbędnych usług w stosunkowo niskiej cenie.

Pierwszym krokiem fullfilment jest dotarcie zamówionych towarów do wybranego przez Twoją firmę operatora logistycznego, a następnie magazynowanie asortymentu, zważywszy na indywidualne wymagania Twojego sklepu. Wszelkie aspekty związane z asortymentem stanowią odpowiedzialność firmy logistycznej. Muszą one zostać odpowiednio skompletowane, posegregowane, a także zapakowane. Do zadań operatora logistycznego zależy nie tylko same magazynowanie towarów, ale również ich wysyłka do klienta, a także wszelkie aspekty, związane z obsługą konsumenta tuż po dostarczeniu mu zamówionej paczki. Jest to kolejny argument za tym by założyć sklep internetowy.

Sklep internetowy – biznes we własnej przestrzeni domowej

Jak już wcześniej wspomnieliśmy, do prowadzania sklepu online nie musisz posiadać dodatkowego lokum. Masz możliwość zacząć sprzedawać nawet z własnego domu czy mieszkania.

A co z koniecznością magazynowania? W tym wypadku również możesz składować towar u siebie, a w miarę rozwoju działalności, przybywania klientów i zwiększania zysków, możesz wynająć magazyn.

Własny sklep internetowy – oszczędność czasu i pieniędzy

Decydując się na założenie własnego sklepu internetowego, zapewniamy sobie oszczędność czasu, a także pieniędzy. Ten ostatni z profitów jawi się w oczach przyszłych przedsiębiorców jako jeszcze bardziej kuszący i skłaniający do prowadzenia swojej działalności w przestrzeni online.

W przypadku sklepów stacjonarnych, takie inwestycje, jak wynajęcie dodatkowych powierzchni, utrzymanie stale powiększającej się kadry pracowników, podnoszenie poziomu nowoczesności własnej firmy, czy jak najkorzystniejsza ekspozycja produktów pochłaniają nie tylko ogromny koszt, ale również wiele czasu.

Własny sklep internetowy wiąże się również z możliwością ominięcie łańcucha pośredników, dzięki czemu zaoszczędzisz nawet do kilkudziesięciu procent czasu. Zaoszczędzony czas i pieniądze natomiast, mogą zostać przeznaczone na poszerzanie kompetencji własnych pracowników czy poszukiwanie nowych metod sprzedaży.

Sklepy internetowe – zwiększenie widoczności w Google

Sprzedaż przez Internet jest także istotnym czynnikiem w przypadku chęci zwiększenia widoczności w Google. Im wcześniej zaczniesz zakładanie sklepu internetowego, tym lepiej będziesz odebrany przez wyszukiwarkę. Lepsza widoczność sklepu internetowego dla klienta to większy ruch, a co za tym idzie wyższy zysk po Twojej stronie.

Sklep internetowy – możliwość dotarcia do każdego klienta

Kolejnym niekwestionowanym profitem, płynącym z posiadania własnego sklepu w przestrzeni sieciowej, jest możliwość dotarcia do milionów klientów z całego świata. W przypadku sklepu stacjonarnego, istnieją niewielkie szanse, że będą odwiedzać go osoby, mieszkające w innym mieście, województwie czy też kraju.

Twoje produkty czy usługi, sprzedawane za pośrednictwem sklepu internetowego, dotrą do większego grona potencjalnych klientów. Założenie sklepu online to również ogromną szansa dla osób, których asortyment nie spotkał się z zainteresowaniem na rynku lokalnym. Mogą one zyskać uznanie za granicą.

Co więcej, prowadzenie sprzedaży w sklepie internetowym, otwiera to drzwi do możliwości podjęcia współpracy międzynarodowej z zagraniczną firmą. Tego rodzaju przedsięwzięcie z pewnością pomoże w rozpowszechnianiu Twoich produktów czy usług.

Szybki kontakt z klientem oraz personalizacja – niekwestionowane atuty sklepu internetowego

Sprzedając swoje produkty za pośrednictwem strony internetowej, masz możliwość szybszego i sprawniejszego kontaktu ze swoim klientem. Chatboty czy wirtualni asystenci przyczyniają się to znacznej automatyzacji witryny, pomagając nie tylko w robieniu zakupów, ale również dokonywaniu płatności.

Co więcej, oferta w sklepie online ma szansę na o wiele wyższy poziom personalizacji, niż ma się to w przypadku sklepów stacjonarnych. Na podstawie wyszukiwań oraz ruchów przeprowadzanych przez potencjalnego klienta, oferta zostaje dostosowywana do jego wymagań. Istnieją wówczas większą szansą, że internauta wykaże zainteresowanie ofertą Twojej firmy.

Sklepy internetowe – skuteczna reklama i rozpoznawalność marki

Pragnąc rozpocząć swoją działalność gospodarczą, z pewnością Twoim celem jest budowanie marki oraz zdobycie jak największej liczby zaufanych klientów. Z tego względu sprzedaż przez internet to rewelacyjny sposób na biznes i jego promocję.

Szanse na to, że Twoja firma zostanie zapamiętana rosną znacznie wówczas, gdy zdecydujesz się na założenie własnego sklepu internetowego. Zgodnie z ostatnim raportem wykonanym przez Izbę Gospodarki Elektronicznej, ponad połowa wszystkich osób, które pamiętają swój ostatni zakup, doskonały go właśnie za pośrednictwem urządzenia mobilnego.

Warto także podkreślić, iż reklamy umieszczane w mediach społecznościowych gwarantują większą szansę, że Twój produkt zostanie zauważony. Warto jeszcze dodać, że w obecnych czasach niemal 73 % osób, posiadających dostęp do Internetu, decyduje się na zakupy w sieci.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez firmę Samatix Hadelko Mateusz z siedzibą w Kędzierzyn-Koźle, 47-200, ul. Piastowska 7/3, moich danych osobowych w celu udzielenia odpowiedzi na pytanie zadane przez formularz kontaktowy za pośrednictwem kanałów komunikacji, które wskazałem/am w formularzu, zgodnie z wymogami ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Tym samym wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w powyższym formularzu w celach handlowych i marketingowych przez wskazaną powyżej firmę Samatix. Ponadto oświadczam, iż zostałem poinformowany o możliwości wycofania udzielonej zgody w każdym momencie oraz o tym, że wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem.